Sussie F-Flower
Hejsvejs! smile.gif

Håller på att göra en ros-pion-rabatt. Men nu kom en grov rot i vägen... g.gif

Kan den komma ifrån pionen? HAR pioner så grova rötter så grunnt och så långt ifrån själva busken?
Änden på roten är ca 1cm grov och precis 130 cm ifrån pionens ytterkant. Ligger längs efter gräsrötterna ca en dm under gräsmattan. Har även huggit av en bit på ca 30-40 cm.

Eller kan roten kanske komma ifrån syrenen som står dryga metern ifrån pionen?
Anledningen till att jag undrar är för att jag vill veta hur rädd jag måste vara om den då jag ska gräva ända fram till pionen....

Tacksam för svar!
smiley_small_hug.gif

...en till bild så man ser syrénen.
Malin_MeL
jag grävde upp och delade på mina pioner förra året och dess rötter var mest som knölar. tro mer på att roten kommer från syrenen.

jag tror inte det är någon fara, jag hade grävt på. såna långa rötter ser jag mest som ogräs, det är väl någon växt som försöker föröka sig via rotskott....så gör bla syren
DykUnderYtan
Jag skulle också tippa på syrénen, mina drar iväg sådär åt alla håll. Pionen har inte så stort rotsystem och som Malin skriver, de är mer som knölar.
Peztis
Syrenen... De är ju rätt hopplösa med sina rötter.

Pionens rötter är ofta tjocka och knöliga samt att de växer mest nedåt (i alla fall på de som jag har grävt upp och flyttat).
Sussie F-Flower
Tack snälla ni för snabba svar!!! thanks.gif kompiskram.gif kompiskram.gif

Jag hoppades nog på det själv men jag var inte säker...
Det som också stödjer den teorin är väl att det är bara en lång rot, än så länge. Hade det varit pionens så borde det väl ha varit fler?

Nu har jag duschat och gjort kväll. Fortsätter imorgonkväll. biggrin.gif Då ryker roten! crazy.gif
Det är så himla mycket stenar så det blir ju såå svettigt... sweatingbullets.gif

(Sedan ska jag kanta mot gräsmattan med 25 cm höga platonmatteremsor och så ska jag lägga honungsmelons-fotbollsstora runda sjöstenar som jag har plockat efter älven för två år sedan.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon