Full version: Runåbergs
Åsa, mälardalen zon 2
Det verkar som om Runåbergs har fixat till sin hemsida + fixat till så att man kan handla via nätet. Fast jag tycker nog dillen och persiljan hamnat fel, dessa skulle jag vilja placera under rubriken kryddväxter. Dillen och persiljan hittas istället under rubriken sallads och bladväxter???

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Susanne i Linköping
Tack för tipset Åsa, kul att deras sida äntligen är klar men oj, så trögt det gick. Kanske många som är inne just nu. smile.gif

Men att de inte har palsternacka Student i år! mad.gif Den hade jag tänkt beställa. sad.gif
Eva St
Kanon men jag hittade inga priser på fröerna
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär hittar du priserna: Klicka på den sorten du är intresserad av ex. blomsterbönan Desiree så får du upp denna sida http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?...at=gron&id=8675

Sedan är det bara att välja om du ska köpa en portion eller om du vill ha en större mängd frö.
Eva St
Tack Åsa! Jag klickade bara på Ricin och fortsatte inte när det fanns fler sorter men nu är även jag med.
Eva St
Eva i Skåne
Har de inga bilder alls?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej Runåbergs har aldrig haft bilder inte ens i katalogen. Ändå tycker jag de har en av de bästa frökatalogerna deras odlingsinformation är mer värd än glassiga bilder.
Lena N
Var just inne på Runåbergs sida för att ladda ner katalogen. Men där fanns ingen fungerande länk. sad.gif

Då tänkte jag att jag skulle sända ett meddelande med e-post och påtala detta. Men där fanns ingen e-postadress. sad.gif sad.gif

Så jag tog telefonen och ringde. Tänkte att det är ju söndag, men jag kan ju tala in ett meddelande på telefonsvararen. Men det gick inte, de hänvisade till faxen. sad.gif sad.gif sad.gif

Men hemsidan är i övrigt mycket fin och jag vill så gärna ha deras katalog nerladdad för den är jättebra. Får väl nöja mig med den gamla så länge. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Vad BRA att de har fått ihop hemsidan. Jag som köper av dem regelbundet väntar nog på papperskatalogen ändå ;-) trots allt. Den borde komma i veckan om hemsidan är uppe nu. och det är säkerligen några buggar i starten på en ny sida så hav tålamod Lena det ger sig å katalogen har Du säkerligen precis som jag i handen snart smile.gif
Hälsar Ingrid
Lena N
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-01-2004, 11:38)
hav tålamod Lena det ger sig å katalogen har Du säkerligen precis som jag i handen snart smile.gif

Nej, jag har den inte i handen snart, för jag beställde ingen papperskatalog.

Den gamla har jag i datorn. Jag vill ha katalogen i datorn. Jag vill, jag vill... tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När vi ändå har en länk uppe om Runåbergs tänker jag passa på att fråga om algextraktet som Runåbergs säljer.

Fungerar det? Får man finare grönsaker, större skörd, längre skördetid mm.?
Ingrid på Västkusten
Det är Chase Organics som tillvrkar/saluför det ( i England).

Jag körde med det ett år och jag tyckte det blev bättre :-) finare och jämnare med tillväxten etc.
Att det inte blev mer än ett år beror på att jag förlade flaskan å sedan började jag med hembrygder men har funderat igen å igen om det itne vore dags igen. Man måste skaffa hem det i tid och ha det till hands - så fungerar jag.

Jag önskar jag kunde lägga vantarna på mera av vad Chase o säljer....

http://www.chaseorganics.co.uk/

Hälsar Ingrid
Virgo
Tycker det är skralt med utbudet på webben.
Sen är det med antalet fröer som jag tycker är konstigt.

"1g innehåller 300-350 frön. En portion ger 10-20 bra plantor för plantering. Till 1000 plantor behövs ca. 5g. "

Ovanstående gäller Gelbe dattelwein.

Man kan endast beställa portionsvis och då frågar jag mig "Hur många frön är det i påsen"?

300-350 10-20 ?
Nån som vet? Annars får jag väl vänta tills svaret kommer från Runåbergs
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror jag ska ta och testa algextraktet och se om det även fungerar här hos mig.
Virgo
jag såg efter lite bläddrande på sidan, att det ibland står hur många fröer det är i en portion.
Men att skillnaden i en portion är så stor tycker jag är märklig.
Ingrid på Västkusten
Nä det är det väl inte?
Det är la skillnad på solrosor och vallmo frön storlek t ex.
Runåbergs portioner har aldrig varit snåla nu var det några år sedan jag köpte Gelbe Dattelwein av dem iofs.

Få la masa mig in dit å kika på squash-sortimentet som vaaaanligt.
Vafför har man itne tunnland för squash?

Undrar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Även tomatfrön skiljer sig ofta i storlek. En del tomatsorter har ganska små frön och andra större. +Fröstorleken skiljer sig åt från år till år, under en dålig sommar blir ofta fröna mindre än de som utvecklats under en bra sommar. Hos vissa fröfirmor för ex. yrkesodlare så anges tusenkornsvikten och då kan man välja den fröfirma som har de största fröna (de anses ofta vara av bäst kvalite).
sanna
Jag hade stort köpkalas på Runåbergs sajt igår! tongue.gif
Köpte bl.a algextraktet Åsa nämnde - SM3, det verkar ju väldigt intressant om det lever upp till allt som utlovas... Jag har ju iofs ambitionen att köra med brännässla och "annat" *ti-hi* sleep.gif
Men det här insektsavskräckande verkar ju bra. Köpte också renfanefrö, som sägs funka mot bladlöss bl.a.

Eftersom jag har fjolårets katalog så laddade jag endast ned nyheter 2004 - och det fungerade i alla fall.

Jag köper gärna av Runebergs, jag tycker de har en sådan schysst inställning till naturen och bevarande av gamla kulturgrödor som är på väg att försvinna. Jag tror inte de blir rika på sin verksamhet, men de gör en otroligt schysst insats för att bevara gamla fina sorter som annars skulle försvinna i den alltmer utbredda "standardiseringen" (läs EU).

Sedan funderade jag lite på deras "krukmakare". Är det någon som har en sådan och kan vittna om hur den är? Jag köpte den inte för jag tycker att formen är lite utrymmeskrävande, skulle ha föredragit fyrkantigt. Sedan kan jag inte riktigt tro att tidningens trycksvärta är HELT ofarlig, vad tror ni?
Funkar förstås på sådant man inte ska äta...

Well, well. Nu står Impecta på tur för en liten köpraid... smile.gif

Sanna smile.gif
Virgo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-01-2004, 13:00)
Nä det är det väl inte?
Det är la skillnad på solrosor och vallmo frön storlek t ex.
Runåbergs portioner har aldrig varit snåla nu var det några år sedan jag köpte Gelbe Dattelwein av dem iofs.

Få la masa mig in dit å kika på squash-sortimentet som vaaaanligt.
Vafför har man itne tunnland för squash?

Undrar Ingrid

jag menar 10 eller 20 av samma sort som en portion.
Åsa, mälardalen zon 2
Som jag skrev i mitt inlägg varierar storleken på fröna från år till år beroende på vädret. Jag tror inte att de som packar hos Runåbergs sitter och räknar fröna de stoppar i påsen utan de använder troligtvis våg även när de packar portioner. Har de fått frön som är små och väger lite så blir det kanske 20-30 frön i påsen, har de fått välmatade stora frön från leverantören så blir det färre frön i påsen.
Lena N
CITAT (sanna @ 18-01-2004, 13:22)
Eftersom jag har fjolårets katalog så laddade jag endast ned nyheter 2004 - och det fungerade i alla fall.

Sedan funderade jag lite på deras "krukmakare". Är det någon som har en sådan och kan vittna om hur den är? Jag köpte den inte för jag tycker att formen är lite utrymmeskrävande, skulle ha föredragit fyrkantigt. Sedan kan jag inte riktigt tro att tidningens trycksvärta är HELT ofarlig, vad tror ni?
Funkar förstås på sådant man inte ska äta...

Ja listorna på sidan med nyheter fungerar att ladda ner. Men det är ju inte samma sak som hela katalogen med all bra text.

När det gäller "krukmakaren" så har jag gjort en egen av en bit träregel 5x5 cm. Då fick jag fyrkantiga bottnar men krukorna blev runda högre upp om de inte ställdes så tätt att de hjälpte varandra att hålla formen. Jag ställde mina i en plastburk typ "smågodis". Det fungerade bra. smile.gif

Även jag har haft lite funderingar om trycksvärtan. Jag använde papperskrukorna enbart till prydnadsväxter, men har för mig att trycksvärta numera är mindre giftig än den har varit wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon