Primavera in anticipo
02-07-2010, 07:45
Räcker det exempelvis med att köra genom en kaffebryggare? Ett förslag som jag har fått från flera håll....
Hej
Du kan koka vatten först sen du ska filtera dem.
. H:Bassam
Primavera in anticipo
20-07-2010, 19:22
Ok, tack Bassam!
Men är du säker på att det räcker att koka och filtrera? Jag har väldigt kalkrikt vatten hemma och vad jag vet så skyr ju citrusen verkligen ALLT vad kalk heter. Så ofta jag kan använder jag rent regnvatten, men det är ju lite bristvara nuförtiden...
Bengalow
20-07-2010, 21:14
Man kan inte avkalka vatten genom att koka det, långtmindre genom filtrering.
Den metod som användes för avkalkning av vatten, är en kemisk/mekanisk process, där natriumjoner attraherar kalciumjoner i ett filter, och stannar i filtermassan. Denna filtermassa måste köras "baklänges" efter en tid, för att filtret blir mättat. Genom att koka vatten under övertryck, som i en kaffebryggare, så får du bara bort en del av kalken, men inte så mycket att jag skulle kalla det "avkalkat".Det man gör vid avkalkning av kaffebryggare t.ex. är att citronsyra "fräter" bort det kalk som satt sig i rören.
Frågan är om du vill avkalka rinnande kranvatten, eller avkalka en apparat.
Alexander-VG-zon3
20-07-2010, 21:21
CITAT (Primavera in anticipo @ 20-07-2010, 20:22)

Ok, tack Bassam!
Men är du säker på att det räcker att koka och filtrera? Jag har väldigt kalkrikt vatten hemma och vad jag vet så skyr ju citrusen verkligen ALLT vad kalk heter. Så ofta jag kan använder jag rent regnvatten, men det är ju lite bristvara nuförtiden...

för citrusar så kvittar det om du har kalkrikt vatten, det du ska göra för dom är att plantera dom i rhododendronjord. då gör det inget att dom vattnas med kalkrikt vatten. står dom ute får dom ju inte kalkrikt vatten hela tiden heller utan då regnar det på dom.
Sedan brukar man väl säga att man helst ska låta vattnet stå några dygn innan man vattnar med det.
Orkar du så kan du ju koka det och hälla upp det så att det sedan får stå ett tag. Får man väl in rutinen är det inte så jobbigt. Jag kokar alltid vårt vatten till sonen och ställer i kylskåpet (lite för hög radonhalt för att jag ska känna mig lugn även om det är tjänligt).
Vår vattenkokare får jag kalka av rätt ofta.
Bengalow
22-07-2010, 20:06
Peztis, vi har haft och använt vår vattenkokare i 4-5 år och aldrig kalkat av. Vi har ändå 18 dH i Staffanstorp. Töm aldrig vattenkokaren helt torr, låt det alltid stå vatten över elementet. Det är när vattnet avdunstar som kalken sätter sig på elementet.
Kan man inte ta vatten från torktumlaren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.