dgn
Hej!
Jag odlar chili för första gången och har 4 plantor som är en bit över 1m nu. Det är massor med blommor på dom men så fort dom blommat klart så trillar dom av. Jag har försökt hjälpa pollineringen genom att skaka på plantan och pilla lite på blommorna med en topps. På de som trillat av så ser det ut som det sitter en liten chili och då borde den väl vara pollinerad rätt? Någon som har nån ide vad som är fel?
Tack för svar!

[attachment=51711:IMG_0607.JPG][attachment=51712:IMG_0608.JPG]
[attachment=51713:IMG_0609.JPG][attachment=51714:IMG_0610.JPG]
Annie-72
Helt normalt.. Du behöver inte vara orolig....
Malin_MeL
Ibland gör chili så. Den är väl inte riktigt mogen för frukt ännu bara. De ser faktiskt lite rangliga ut, de kanske behöver buska till sig lite först. anledningen att de är så höga men smala kan bero på lite för lite ljus.

Men misströsta inte, helt plötsligt blir det frukt.

Jag brukar knäppa på blommorna, det brukar räcka, men det finns sorter som är svårare än andra och då får man änvända pensel, eller tops.

sen kan de få svårt med pollineringen om det är väldigt varmt. över 30 grader tror jag man säger, men det har jag faktiskt aldrig märkt av.

men ja det ser ut som de är pollinerade men att den inte orkar bära frukten. Göder du plantorna? om inte så kan du testa att göra det.
Preussen
fina bilder. plantorna ser bra ut men det jag funderar kring är hur stora krukorna är. vinkeln på bilden gör det svårbedömt.
dgn
Tack för svaren! Plantorna stog i köksfönstret där det inte är så mycket ljus i början det kan vara andningen till att dom är så rangliga. Men dom har buskat till sig i toppen nu och det är massor med blommor på g. Krukorna är på 9 eller 10 liter och det borde väl räcka? Jag gödslar varannan vecka,är det lagom?

Tack igen!
Malin_MeL
ja krukstorlek och gödsel låter bra!
du kommer snart få dina chilisar, bara vänta, och då kommer du troligen få fler än du kan göra av med biggrin.gif

jag har merparten av förra årets skörd kvar i torkad form, och då är vi ändå storkonsumenter av chili

om plantorna fortfarande känns rangliga i stammen när de är fulla med frukt så kan du stötta dem med en bambupinne el liknande eller binda dem i ditt räcke
Bassam
Hej
Jag tycker att din växt behöver små näring som ( Koppor Cu ) , det betyder att du kan hjälpa om du ger dem naturliga gödsel.
. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon