Full version: Vem gav tips
*Felix matte*
Nu har jag iaf tagit översta gräddiga lagret, blandat det med ett par deciliter 3-procentig mjölk igår em. och alldeles nyss när jag
tittade i bunken, såg jag att den tunna mjölken blivit tjock. biggrin.gif wub.gif

Flyttade skålen till kylskåpet... provsmakar imorrron wub.gif
Sylvia
Du skulle inte tagit GRÄDDEN utan själva filen... ta ett par tsk fil, rör den i botten på en skål, häll på handljummet helmjölk (Gammaldags mjölk) och låt stå över natten. På morgonen in i kylen, kan ätas med t.ex. socker och ingefärä när den är kall.
*Felix matte*
CITAT (Sylvia @ 16-01-2004, 21:07)
Du skulle inte tagit GRÄDDEN utan själva filen... ta ett par tsk fil, rör den i botten på en skål, häll på handljummet helmjölk (Gammaldags mjölk) och låt stå över natten. På morgonen in i kylen, kan ätas med t.ex. socker och ingefärä när den är kall.

men den som gav tipset sa att man skulle ta översta lagret grädde...
så gjorde jag men så klart följde det med ca. 1 tsk av filen.. felet jag (som vanligt) gjorde....var att jag inte rörde om i skålen, det gjorde jag först idag på em.
Nu får jag tåla mig till imorron bitti biggrin.gif Är filen OK... ja då sparar jag en massa pengar på "nyinköp" tongue.gif Varje liten "bunke" kostar 7.90Kr.

Gammaldags mjölk säljs inte längre häruppe, Tyvärr!... jag tog vanlig treprocentig direkt ur kylen och än så länge ser det ut att funka smile.gif
anne
rolleyes.gif Vil höra ifall det smakar bra.
Kramisar Anne
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar kunna göra egen fil/yoghurtprodukt genom att ta lite från en köpt produkt och blanda med mjölk. Morsan som gillar långfil köper ett paket i början av sommaren och blandar sedan ihop sin egen.
*Felix matte*
CITAT (anne @ 16-01-2004, 21:30)
rolleyes.gif Vil höra ifall det smakar bra.
Kramisar Anne

Mmmums så gott det var, men jag tycker att den var lite för "mager"
jag älskar den tjocka grädden på "bunken" och kommer att blanda i lite grädde i nästa omgång laugh.gif

Hannele
Vad som är gemensamt med Gammaldags mjölk, Långfil, Fjällfil
som nämns här, är att de är ohomoganisrerade,
vilket det bör vara, när man gör egen fil. Annars ruttnar det bara.
Susanne i Linköping
För många år sedan mötte jag ett par på kanarieöarna som gjorde egen fil av lite sparad fil och den lokalt köpta, steriliserade mjölken (samma sak som H-mjölk, alltså sån som kan förvaras i rumstemperatur). Det funkade bra enligt dem, och de hade varit där flera veckor så det hade väl blivit några generationer fil. smile.gif Den mjölken tror jag var homogeniserad.
*Felix matte*
Inte vet jag vad det är för skillnad mellan homogeniserad och pastöriserad mjölk men jag använder den det står pastöriserad på,
3% fett. Dagens "bunke" innehåller ca 30% matlagningsgrädde
Tingstäde
Homogeniserade mjölkprodukter - där har man förvandlat alla lite större partiklar i mjölken - fr.a. fettpartiklar till små.
Pastöriserade mjölkprodukter - är vanligen kortvarigt värmebehandlade - så att alla mikrober har dött.
rolleyes.gif
Tingstäde
*Felix matte*
CITAT (Tingstäde @ 17-01-2004, 19:56)
Homogeniserade mjölkprodukter - där har man förvandlat alla lite större partiklar i mjölken - fr.a. fettpartiklar till små.
Pastöriserade mjölkprodukter - är vanligen kortvarigt värmebehandlade - så att alla mikrober har dött.
rolleyes.gif
Tingstäde

Tack Tingstäde! men varför sägs det då att vår pastöriserade också har sönderslagna fettpartiklar som sätter sig på blodkärlens innerväggar?
Kanske får jag ta kontakt med vårat mejeri på måndag tongue.gif
Susanne i Linköping
Felix matte, det beror nog på slarv hos den som sa det. Vår vanliga mjölk är både pastöriserad och homogeniserad.
*Felix matte*
CITAT (Susanne i Linköping @ 17-01-2004, 20:23)
Felix matte, det beror nog på slarv hos den som sa det. Vår vanliga mjölk är både pastöriserad och homogeniserad.

Tack Susanne!
Det var det jag misstänkte tongue.gif fastän det på mjölkpaketen bara står pastöriserad[QUOTE]
Adri-Anne
Det värsta nu för tiden 'är att mjölken är vattenskadad.
Saknar riktig mjölk.
*Felix matte*
CITAT (Adri-Anne @ 17-01-2004, 20:30)
Det värsta nu för tiden 'är att mjölken är vattenskadad.
Saknar riktig mjölk.

Där kom ett sanningens ord laugh.gif
jag avhjälper skadan genom att tillsätta grädde tongue.gif laugh.gif laugh.gif
då smakar det nästan som hemma på bondgården då jag var liten wub.gif

Undrar... har fler än jag stått där med mugg och väntat på att få en klunk spenvarm wink.gif wub.gif
Tesa
Den homogeniserade mjölken skiktar sig inte som "riktig" gör där grädden lägger sig ovanpå efter ganska kort tid.

CITAT
Undrar... har fler än jag stått där med mugg och väntat på att få en klunk spenvarm

Nä fy, jag väntar allt helst tills den är riktigt kall. 3 grader ungefär då är det riktigt gott. Med en fetthalt på bortåt 4,5 % helst (inte för att jag behöver det men...) blink.gif tongue.gif

LÅNGFIL- finns den fortfarande?? Jag har inte sett nån på åratal men jag tittar ju inte så ofta i mjölkkylen. Jag ääälskade långfil som barn. wub.gif Nu har jag nån filbunkskultur i frysen men den blir inte så låååång som den skall vara
Ingrid på Västkusten
Skrev ett inlägg för hundra år sedan om detta fast det handlade nog mer om kefir tror jag - det var ju kefir-grynen som någon ( Ina?) hade en bild på.

Hälsar ingrid
Ina
Inte jag!!
Men här är diskussionen!!! Det finns en länk till en bild i ett av inläggen!
*Felix matte*
Man tänker som bäst när man är nyvaken tongue.gif biggrin.gif
Nu ramlade slanten ner
Här är rätta länken biggrin.gif
annchapanncha var det som tipsade Tack! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon