FlitigaLisa
02-07-2010, 13:53
Någon som har någon aning om varför? De planterades för 2 år sedan, har inte vattnat eller gött dem sedan dess då jag hört att vinbär ska sköta sig själva... Kanske inte var rätt information jag fått?
DykUnderYtan
02-07-2010, 15:33
I den här värmen vi har nu ser jag att det mesta får lite gula blad, både träd och buskar. De brukar repa sig när de väl fått lite vatten. Kan det vara så att ni har lika torrt som vi har?
Jag försöker att inte vattna allt för mycket just nu, för att rötterna ska söka sig neråt i marken. Vattnar bara när jag ser att bladen börjar sloka ordentligt, men vattnar då lite mer.
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2010, 21:48
Vinbär och krusbär + fruktträd sköter sig inte självt, enligt min erfarenhet blir resultatet bättre och skördarna större ifall man vattnar dem speciellt när det blir såhär torrt. Och ger man rejäla rotblötor med längre tids mellanrum snarare än att gå runt och småskvätta varje dag så söker sig rötterna nedåt, jag brukar dock vattna långt innan bladen hänger, växter som lider av torka får ju även lättare ohyra som ex. löss
FlitigaLisa
05-07-2010, 09:04
Ok, tack! Ska ge dem rikligt med vatten nu! Bor på en torr sandig tomt, så det är nog där problemet ligger..
Hej
finns två sorter för vissna :1
1 vissna inte lång tid så de kommer igen när man vattnar dem.
2 vissnar lång tid så de ska dö och vaknar inte.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.