Alex på Åsen
Redan förra året var de ett stort frågetecken för mig, jordärtskockorna... Den f.d trädgårdsmästaren gav mig ingen vink om hur de skulle behandlas, resterande personer av kulturreservatets personal hade inte en susning duh.gif ... Jag gjorde så gott jag kunde, o när vi skulle skörda var kockorna max 4cm stora... Tack o hej sa vi.. Trodde jag....

Nu har de växt upp igen, trots att jag drog upp alla knölar i höstas (vilket jag antagligen inte lyckades med whist.gif ), de försöker sig något kollosalt... Tänkte ge dem en andra chans, och därmed är min fråga:

Hur gör man för att få dem stora?

Just nu har de vuxit upp själva, så avståndet mellan varje planta är väl ca 5 cm... efter vad jag läst är det en smula för lite... ska jag gallra? Eller blir det inget med dem? g.gif
andersen
Jag gör ingeting med mina jordärtskockor, utan tar upp det jag vill ha på senhösten och då är dom mellan 4-6cm stora, tror inte att dom blir så mycket större, jag kokar dom som potatis, men tycker inte det är någon höjdare med jordärtskockor dom tar en massa plats sedan är ju plantan storvuxen och skuggar andra växter för mycket så mina åker nog på komposten till hösten.
Åsa, mälardalen zon 2
Bianca kan få hyfast stora knölar så det kan ju vara sortberoende + jordärtskockorna under jord växer ju främst på hösten så man brukar skörda mycket sent inte förren frosten har tagit blasten och marken börjar frysa lätt på ytan. Bor man på ställen där hösten kommer snabbt kan det ju vara normalt att de inte blir stora men längre såderut kan de ju bli hyfsat stora ifall det inte är supermager jord.
buffy
Ge dem näring sent, i augusti-september! Det är då de har sin mesta tillväxt, när de skall samla energi för vintern i rotknölarna. Då kan man ge dem kraftigt med gödning.

Dessutom är det så att de sällan blir stora första året man odlar dem, vet inte varför. Sen blir de desto frodigare. Våra knölar blir som bäst 8-10 cm långa. Vi har mkt styv lerjord vilket inte lär vara idealet för dem, men det bekymrar dem inte. Det är mkt praktiskt att de kan stå kvar ute hela vintern så att man kan skörda efter behov (ifall det inte blir för mkt snö dvs, då får man vänta till efter snösmältningen.)
Racemosa
Hej!
Jag bor i Västerås - det betyder lera. Märkligt nog trivs jordärtskockor utmärkt! Jag brukar skörda dem framåt mars-april. Då brukar de vara stora och fina! (Och de klarar tjäle och allt.)
Lycka till
Rigoletto
Hej!

Jag tänker på sättavstånd. Jag har 50 cm mellan varje sättknöl. Jag sätter 15 cm djupt. Varje planta kan då växa sig stor och stark, och stå stadigt. Vidare byter jag plats varje år. Skulle jag plantera på på samma plats två år i rad rensar jag noga bort alla knölar från föregående år, så att årets skockor inte får konkurrens av en massa småknölar.

Hälsningar Ann
buffy
Jag gallrar aldrig våra men de i utkanterna av landet blir störst, så det är nog en god idé.
Monica zon 1
Hoppas dina knölar blir bra Alex. Jag har en annan jorärtskock fråga så tänkte låna länken.....

Satte några knölar i höstas (tror det var Ann jag fick dem av TACK!) de har tittat upp si så där en 20-40 cm men kaninerna har bitit av alla topparna. Kan detta påverka knölarna i jorden?
Möjligt att jag går miste om de fina blommorna, men vad annars kan påverkas?
Kaniner må vara söta att titta på.....Men här är de extra hungriga i år, käkat i princip all min sallad, blasten på rödbetor och även topparna på solrosorna, inte ens persiljan har fått vara ifred.....
Monica
Alex på Åsen
tack så jätte mycket för alla svaren! thanks.gif Nu har jag fått lite mer hopp om kockerna^^

Hoppas du får svar på din fråga Monica, ska teste at koka dem sen ihöst om det blir något med dem, det låter gott, som allt annat man egenodlar wink.gif
Rigoletto
Hej!

Vad roligt att höra att knölarna har kommit i jorden och börjat växa! :-)

Synd att kaninerna har varit där och mumsat. Tillväxten i jorden borde inte störas av detta, jag tror att det blir skörd som vanligt. Men de flesta blommorna går du nog miste om, tyvärr. Om inte skockan grenar sig i toppen nu och det blir dubbel blomprakt!? Vet inte hur solros/jordärtskocka fungerar, går de att toppa för fler grenar/blommor??? Kanske någon annan som vet?

Hälsningar Ann
Monica zon 1
Tack Ann
Då ska jag lugna mig o se fram emot god jordärtskocksoppa till hösten.
Förvisso synd på blommorna, men viktigar med knölarna.

/Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon