Full version: Träd i växthus
Eleanor
Ja, än är inte väggarna uppe på mitt växthus, men väl sockeln happy.gif . Jag börjar så smått fundera på vad för sorts fruktträd man skulle kunna plantera däri. Det är 22 kvm & det kommer att bli 4,5 m i nockhöjd. Vill gärna har någon söt god lite exotisk frukt. Har ni några förslag att ger mig?
Alexander-VG-zon3
vad ska det vara för lägsta vintertemp ?

men här är några förslag

aprikos och persika funkar i växthus dock planteras dom direkt i marken utan rotspärr så blir dom ganska stora och man får klippa dom mycket. men man får ju frukt tidigt plus kan man välja roliga sorter som annars har svårt att klara sig ute i dom kallare zonerna. prunusar vill ha lucker och klakrikjord och odlas antigen i stora krukor eller direkt i marken med rotspärr. de vill gärna ha en vintertemp på ca +5c -5c. i växthus blommar de tidigt men de får inte utsättas för frost under eller efter blomningen (däremot till hösten igen när dom börjar gå in i vila så tål dom ju frost som vanligt, men blommor och kart gör det inte).

ett annat sätt kan vara att odla dom i krukor, som ni flyttar ut i trädgården under sommaren, sedan resten av året ha dom i växthuset där dom kan blomma tidig och frukten hinner bli klar.

en annan trevlig växt är fikon, kräver samma jord och utrymme som persika och nektarin. även för fikon är det bra om den ges rotspärr om den planteras direkt eller odlas i krukor. dessa kan i varma lägen ge frukt 2-3gånger per år. de har vackra blad och väldigt lättskötta, man kan ha kvar dom åretrunt i ett växthus eller ta ut dom under den frostfriaperioden. de övervintrar i en temp på 0c +10c. de tål några frostnätter på hösten-vinter. en som är i samma familj som fikon är mullbär som ger små söta bär. mullbär odlas exakt som fikon.

kaki är också en trevligt fruktträd, odlas som fikon när det gäller jord och övrig skötsell. denna passar bra i växthus då frukten mognar under hösten-vintern så de kräver frostfri övervintring. som jag skrev krävs det frostyfri övervitringen för fruktens skull men själva trädet är ganska köldtålig och tål ett parf rostnätter även i kruka.

hålls en minitemp på ca 0c +5c, så kan du odla feijoa, granatäpple, oliv, pistacia, pinje, kiwi.

hålls en minitemp på +5c +10c, så kan du odla avokado, passiflora, citrusar.
olind
Jag har ett kallväxthus på 12kvm. 3m i nockhöjd. Tomater och gurka i planteringskärl. Jag sparade 1kvm av golvet för markplantering och där har jag satt grön och röd vindruva och ett Mullbärsträd. Morus Nigra. Nu fjärde året fick jag mycket frukt och den smakar fantastiskt. Som en blandning av björnbär, blåbär och hallon ungefär.
Svart Mullbär är ett zon1 träd. Verkar klara vintern lika bra som vin. Jag har ingen frostvakt och huset står i zon 4.
Men trädet blir stort utan hård beskärning och det blöder mycket. Jag skär som vin. Alla skott kortar jag in efter tredje till femte bladet och trädet är toppat på 2,5m. Morus tål det och eftersom det inte ger frukt på primärskotten vad jag förstår är ändå långa grenar ingen fördel.
Fick problem med spinn i fjol men vann efter noggrann spolning av varenda bladundersida. Odjur.
Jag tycker att Mullbär är vackrare än fikon som har för blaffiga blad enligt min smak. Och goda fikon går ju att köpa på Ica.
Alexander-VG-zon3
jag tycker tvärtom fikon är mycket roligare och vackrare än mullbär, dessutom hemma odlat fikon-frukter slår de flesta köpe-fikonfrukter enligt mig.

olika fikon blad

Mullbär och fikon beskär under JAS eller under vilan innan dom vaknar just av att dom blöder.
olind
Jag tror att det där med beskärning vissa månader är lite överdrivet.
Morus Nigra växer väldigt snabbt och behöver beskäras efterhand. Dessutom blöder den även under JAS.
Som tur är känner trädet inte tlll den där regeln. Snitten droppar kraftigt men läker på några minuter.
Alexander-VG-zon3
mitt svarta mullbär ute beskärde jag nu förra veckan och den blödde inte. möjligen om dom odlas i växthus kanske blöder åretrunt jag odlar min på friland i nord/östra skåne.

annars beskär man under ''blödnings-tiden'' så kan större grenar än 5cm i diameter ha svårt att läka och blöder mycket (även om den klarar beskärning under ''fel tid'' så kan det nog vara mildare för den att beskäras under JAS) plus läker dom inte på några minuter. jag tycker det är bäst att beskära dom så som man brukar rekommendera i böcker och på sidor, men man får såklart göra som man vill tummenupp.gif . och visst blir dom stora i växthus utan beskärning, så då är det bra att man har någon rotspärr sedan då toppa och gallra ur av grenarna (bara man inte tar för mycket av dom fleråriga grenarna) så som du skrev innan också smile.gif .

fikonet blödde inte heller nu när jag klippte i det förra veckan men det är också på friland. men även de jag har i krukor beskär jag under JAS. just för att dom blöder mindre eller inget då. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon