Full version: Vad heter boken
Eva St
När jag var ute och gjorde mina julklappsinköp hittade jag en bok i bokhandeln som var som ett enda stort uppslagsverk vad gällde växter men har totalt glömt namnet på den. Någon som har en aning om vad jag kan mena. Skulle givetvis köpt den då jag såg den men som vanligt fick det vänta till efter jul och då har alltså glömskan satt in
Eva St
zaaritha
Hej!
kan det vara " Blomboken ", av Roy Hay o. Patrick Synge; du menar?
Den har massor av bilder o text i bokstavsordning.
2048 växter. Senaste upplagan har en solros på framsidan.
M-B
Eva St
Mycket möjligt att det var den tycker jag känner igen det där med Solrosor. Någon som kan berätta om det är något att satsa på
Eva St
kerstin z5-6
kan även vara Botanica eller RHS A-Z Encyclopedia of Garden plants -bägge oumbärliga -fast en av dem räcker smile.gif
Eva St
Hur ser Botanica ut på framsidan???
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2

Har den i bokhyllan, och man brukar få mycket bok för lite pengar den brukar ofta säljas ut på rea. Tittar dock sällan i den den är för tung och klumpig. Zonangivelserna är urusla. Men det finns ju mycket fina bilder och det är kul att se hur många av våra krukväxter ser ut när de odlas utomhus i länder med annat klimat.
Eva St
Den är det Åsa. Men då är det väl bättre att vänta och se om den är med på rean. Står det även om utomhusväxter i den och är den värd att satsa på eller finns det bättre förslag
Eva St
Ingrid på Västkusten
Kostar ju 279 spänn så vad kanman göra fel?

Hälsar ingrid
Berith
Jag har också Botanica, men tycker att den är i största laget, den är inte bläddervänlig. Kolla på bokhandeln i stan, Eva, så får du ett hum om den är värd att vänta på.

Du undrar om den också innehåller utomhusväxter.... Den innehåller alltså 10000 trädgårdsväxter. wink.gif
kerstin z5-6
och ett sådant verk är helt oumbärligt tycker jag -även om det inte är sånt man läser i sängen laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-01-2004, 22:33)
Zonangivelserna är urusla. Men det finns ju mycket fina bilder och det är kul att se hur många av våra krukväxter ser ut när de odlas utomhus i länder med annat klimat.

Det var ungefär så jag upplevde AoT när jag prenumererade på den.
Kändes som jag bodde "utomlands" laugh.gif
Eva St
Mycket förnuftigt Berith tar en sväng in och kollar och antalet växter kan man ju inte klaga på och är priset det Ingrid uppger så verkar det ju vara mycket bok för pengarna. Har ni andra boktips att ge mig?
Eva St
Sylvia
Den tidigare nämnda RHS A-Z Encyclopedia of Garden plants kan jag inte vara utan, den är bra. Istället för zon har den gradangivelse, d v s hur mycket kyla växten kan tåla. Kan tas med en nypa salt i vissa fall men lite hum ger det ju.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon