Full version: Rullader av lövbiff
netha
Som rubriken säger ... har ni recept att dela med er till mig?
Platinum
Lövbiff tycker jag nog egentligen bäst om just som lövbiff med massor av lök.

Skulle jag prova att göra rullader så vore nog pepparrotsgrädde något jag skulle testa att rulla in tillsammans med kanske squash i lövbiffarna och sen ugngratinera ev med lite grädde och ost på toppen.
Piccante
blåmögelost i lövbiff är inte dumt heller.
Motti
Lägg en stor skiva skinka(rökt) på en Lövbiff och en regäl ostskiva vik den dubbel sätt ihop den med en tandpetare ,panera i ägg och skorpsmulor stek på medelvärme !servera med presspotatis sallad och en god sås smile.gif
mamamaggan
Gör klassiska rullader . Köper där jag kan få tunna skivor av späck som jag lägger på lövbiffen , rullar , knyter ihop med bomullssnöre och steker. Gör gräddsås och kokar potatis .
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gör de också så som redan min mamma gjorde.

Lägger ut dom, banka ut dom mer med näven, salta peppra och stryker på dijon senap. Lägger på en god rökt skinka eller bacon och så en en inlagd gurka delad på längden. Rullar ihop den hela och binder ihop. bryn rulladerna i smör i en stekgryta, hälle på mera vätska och låt det hela puttra. Gärna en skvätt rodvin in i såsen. Smakar av såsen och ev. binda den.

Gubben min tycker alltid det är en festmåltid. Men tyvärr ser man sällan riktig fina stora löfbiffar.

Elisabeth
*Stintan*
Jag gör en fyllning av finhackad lök och persilja som jag blandar men ansjovis skuren i mindre bitar.
Fördelar på lövbiffen, viker in kanterna och rullar ihop samt fäster med tandpetare. Bryner och sen över i gryta, salta o peppra och häller på vatten och i med en buljongtärning. Småputtra 50-60 minuter tills köttet känns mört.

Använder lite av ansjovisspadet samt svart vinbärsgelé till gräddsåsen.

Serveras med pressad potatis, inlagd gurka, gelé och en fräsch sallad.
Snöflinga

Jag rör ihop stekt lök, senap och dragon som jag lägger på lövbiffarna, rullar ihop och fäster med tandpetare. När de är nästan färdigstekta häller jag över creme fraiche, vilket blir en ljuvligt god sås rolleyes.gif
Peztis
Och jag har gjort en blandning med fetaost, oliver, persilja och basilika.

Blir jättegott!
netha
thanks.gif alla för tips och recept! smile.gif
ninnisky
CITAT (Snöflinga @ 03-07-2010, 19:51) *
Jag rör ihop stekt lök, senap och dragon som jag lägger på lövbiffarna, rullar ihop och fäster med tandpetare. När de är nästan färdigstekta häller jag över creme fraiche, vilket blir en ljuvligt god sås rolleyes.gif

Denna varianten blev jag riktigt sugen på - så den gör jag till veckan!

thanks.gif
Aqvakul
Äälskar rullader i alla former - dijonsenap, gorgonzola och oliver är en favorit!
netha
CITAT (Snöflinga @ 03-07-2010, 21:51) *

Tack Snöflinga! Den blev dagens middag ... la till matlagningsgrädde och liiiten redning.
Vi var fem pers och betyget blev VG tummenupp.gif ... bara maken som inte riktigt gillar dragon.

Vi ska fortsätta testa allas tips smile.gif
skogstroll
Mamma gör jättegoda kalvrulader med tomatpuré och dill. Jättegott, (fast tycker det var längesen nu... g.gif ) Sambon gör ocskå jättegoda med ädelost i (den riktigt feta varianten crazy.gif ) och sen puttrar i grädde. Syndigt gott.
FiddeP
Jag brukar bre ut senap över lövbiffen. Därefter lägger jag på ostskivor av någon god ost samt stekta bacon. Stek en stund på varje sida, därefter in i ugnen så att de får ligga till sig lite. Samtidigt häller jag grädde i stekpannan och gör en sås. Den blir grymt god när det finns lite ost kvar i stekpannan.

Min favoriträtt alla kategorier:)
netha
CITAT (FiddeP @ 12-07-2010, 23:46) *
Jag brukar bre ut senap över lövbiffen. Därefter lägger jag på ostskivor av någon god ost samt stekta bacon. Stek en stund på varje sida, därefter in i ugnen så att de får ligga till sig lite. Samtidigt häller jag grädde i stekpannan och gör en sås. Den blir grymt god när det finns lite ost kvar i stekpannan.

Min favoriträtt alla kategorier:)

Låter mumsigt gott. smile.gif Ska absolut testas framöver
Motti
rRktiga hederliga gammeldags rullader !ja då är det att rulla in en riktig fläskabit ,bryna med en lök och slå på vatten och buljong ett lagerblad lite svartpeppear salt och låta det buttra i en timma,reda av med vetemjöl och masor av grädde kokt potatis och Grönsaker Gele:)lite soja eller Collorit för färgen ;)det är det gammla sättet att göra rullader på ;)Fläskabiten gör smaken på allt.
netha
CITAT (Motti @ 14-07-2010, 00:53) *
rRktiga hederliga gammeldags rullader !ja då är det att rulla in en riktig fläskabit ,bryna med en lök och slå på vatten och buljong ett lagerblad lite svartpeppear salt och låta det buttra i en timma,reda av med vetemjöl och masor av grädde kokt potatis och Grönsaker Gele:)lite soja eller Collorit för färgen ;)det är det gammla sättet att göra rullader på ;)Fläskabiten gör smaken på allt.

"fläskabit" ... menar du då färskt/rimmat sidfläsk eller en skiva späck ... eller?

Motti
på gammeldags vis ska det vara rimmat fläsk(saltat) men i kris kan det nog gå bra med rökt också :)men rimmat är på det gamma viset;)
Inga från Närke
Brukar bara använda späck skuret i små stavar och ett katrinplommon, lägg det på varje lövbiffen, krydda efter behag och rulla ihop den fäst med tandpetare.
Bryn dem först i stekpannan sedan lägg dem på en långpanna och stek dem i ugnen, fyll på lite vatten och en buljontärning.
Lägg gärna lite morötter skurna i stavar i plåten ger god smak till skyn och de är även goda att äta. Graderna på olika ugnar är ju olika så prova er fram.
Man kan göra många och sedan frysa dem med skyn i portioner som passar familjen. När man sedan tinar gör man sås av skyn och tar i vad som passar i kryddväg och reder av, servera kokt potatis till eller vad ni tycker om.
bergvallmo
Idag blev det:

kalvrullader med fräst finhackad rödlök, små smörstekta kantareller och lite västerbottenost i. Använde bara salt och peppar och slog på grädde mot slutet. Till detta hade vi mandelpotatis.

Mycket gott smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon