|
Nettan8
02-07-2010, 23:28
Vi är ett litet gäng på 6 pers (2 barn 4 o 8 år) som funderar på att semestra lite i Sverige iår. Förra året var vi på öland o hade det riktigt trevligt. Har inte varit runt så mycket i Sverige över sommaren så vart ska man åka?? Stockholm har man ju varit i så det skippar vi tror ja. Vi bor i Skåne så det får ej vara hur långt iväg heller.. Förslag? Vi hade gärna sett att vi kan bo i någon slags stuga
oddiblogg
02-07-2010, 23:49
Kinnekulle med omnejd rekomenderar jag! Finns lite av det mesta att se och äventyra. Allt från växligheter på kullen till skara sommarland.
Vill Ni fiska lax går det på kinnekulle.
Vi har också ett par kända trädgårdar där, Hannus bla.
Ett besök på Läckö Slott hinns säkert med!
Felicia M
02-07-2010, 23:57
Kanske västkusten? Gotland är alltid mysigt... eller tycker ni det är för långt bort?
Kul tips när man reser med barn: www.bopalantgard.se
zaaritha
03-07-2010, 00:45
Gotland! Växte upp nedanför Kinnekulle- och--det ÄR vackert överallt där! Men:Gotland är också helt fantastiskt!
hemma !har man sjötomt och egen badstrand !ja då är man nöjd med det som är  Vi har rest jätte mycket i Grekland och Spanien innan och känner oss just nu ganska nöjda för tillfället,sist var vi i London en vecka :)men nu vill vi vara här och nu  för tillfället  fast nästa gång har vi tänkt oss ROM;)jag : var där när jag var 18 år så det skulle va kul att åka tillbaks med äldre ögon  och mer förstånd
Biggan_
03-07-2010, 11:20
CITAT (Motti @ 03-07-2010, 02:07)  hemma !har man sjötomt och egen badstrand !ja då är man nöjd med det som är  Vi har rest jätte mycket i Grekland och Spanien innan och känner oss just nu ganska nöjda för tillfället,sist var vi i London en vecka :)men nu vill vi vara här och nu  för tillfället  fast nästa gång har vi tänkt oss ROM;)jag : var där när jag var 18 år så det skulle va kul att åka tillbaks med äldre ögon  och mer förstånd  ....och ditt tips?
Aqvakul
03-07-2010, 12:02
Halland är underskattat
Med t.ex. Falkenberg som bas så kan man göra diverse utflykter i landskapet, men har också Göteborg inom räckhåll..
bergvallmo
03-07-2010, 12:06
Höga kusten och Ulvön är vackert, men det är kanske lite för långt om man reser från skåne med barn...
Nettan8
03-07-2010, 15:52
CITAT (Motti @ 03-07-2010, 02:07)  hemma !har man sjötomt och egen badstrand !ja då är man nöjd med det som är  Vi har rest jätte mycket i Grekland och Spanien innan och känner oss just nu ganska nöjda för tillfället,sist var vi i London en vecka :)men nu vill vi vara här och nu  för tillfället  fast nästa gång har vi tänkt oss ROM;)jag : var där när jag var 18 år så det skulle va kul att åka tillbaks med äldre ögon  och mer förstånd  Har dåligt med strandtomt och sådan här så får nog leta mig fram till en  Annars hade man klart stannat hemma,,
Huggorm
03-07-2010, 16:26
CITAT (Aqvakul @ 03-07-2010, 13:02)  Halland är underskattat Med t.ex. Falkenberg som bas så kan man göra diverse utflykter i landskapet, men har också Göteborg inom räckhåll.. Jag är lite nyfiken på Halland, men vad finns det egentligen att se och göra där? Det jag känner till är Varbergs fästning och att det finns många fina stränder, samt att Halmstad är en trevlig semesterort som lever upp på sommaren. Och Simlångsdalen med naturreservat och vattenfall, som jag också skulle vilja besöka
Aqvakul
03-07-2010, 16:59
CITAT (Huggorm @ 03-07-2010, 17:26)  Jag är lite nyfiken på Halland, men vad finns det egentligen att se och göra där? Det jag känner till är Varbergs fästning och att det finns många fina stränder, samt att Halmstad är en trevlig semesterort som lever upp på sommaren. Och Simlångsdalen med naturreservat och vattenfall, som jag också skulle vilja besöka Grimetons radiostation = världsarv Svedinos Bil- och Flygmuseum Ullared Laholm är en idyll, Varberg har västkustcharm, Halmstad ligger vackert vid Nissan liksom Falkenberg vid Ätran. Min blygsamhet förhindrar mig att göra reklam för Blekinge...
Bengalow
03-07-2010, 19:41
Då gör jag det i alla enkelhet: Blekinge - Sveriges trädgård! Det är en aha-upplevelse att bara köra motorvägen från gränsen och bort emot Karlskrona. Gitter man köra någon kilometer utanför fartsträckorna, så bjuds på än vackrare landskap. Tala om idylliska städer: Sölvesborg, Karlshamn och Karlskrona...
Huggorm
03-07-2010, 19:48
Blekinge skulle jag också vilja titta närmare på. Jag har passerat igenom en gång men minns nästan inget
vitavargen
03-07-2010, 20:06
CITAT (Nettan8 @ 03-07-2010, 00:28)  Vi är ett litet gäng på 6 pers (2 barn 4 o 8 år) som funderar på att semestra lite i Sverige iår. Förra året var vi på öland o hade det riktigt trevligt. Har inte varit runt så mycket i Sverige över sommaren så vart ska man åka?? Stockholm har man ju varit i så det skippar vi tror ja. Vi bor i Skåne så det får ej vara hur långt iväg heller.. Förslag? Vi hade gärna sett att vi kan bo i någon slags stuga Om jag var en av era barn skulle jag tyckt mycket om att tälta. Tänk att köra bil i Götaland i en vecka ( eller två ) och använda sig av allmännsrätten och stanna där man tycker är vackert. Ni har antingen sju eller 14 nätter på er. I vissa områden som ni befinner intressanta kan ni stanna två nätter ( fast byter plats lite ).
Varför inte åka på vinst och förlust. Utan några detaljerade planer. Ta en dag i taget. Hela Sverige är fantastiskt så egentligen är det väl bara vädret som kan ställa till det. Åk runt och förundras. Det finns ett smultronställe bakom varje krök.
CITAT (Motti @ 03-07-2010, 02:07)  hemma !har man sjötomt och egen badstrand !ja då är man nöjd med det som är  Vi har rest jätte mycket i Grekland och Spanien innan och känner oss just nu ganska nöjda för tillfället,sist var vi i London en vecka :)men nu vill vi vara här och nu  för tillfället  fast nästa gång har vi tänkt oss ROM;)jag : var där när jag var 18 år så det skulle va kul att åka tillbaks med äldre ögon  och mer förstånd  Tipset  - hemma hos dig alltså
skogstroll
05-07-2010, 07:54
själv har jag bestämt mig för att ta en repa till Gotska Sandön!
Felicia M
05-07-2010, 11:04
Gotska sandön är fantastiskt! Jag var där en gång som barn och besöket lämnade mycket starka intryck. Försökte lobba för en resa dit i år men resten av familjen var inte lika entusiastisk som jag. Kanske nästa år...
aanderss
05-07-2010, 12:00
åk till ramsvik o bohuslän http://www.ramsvik.nu/jag var där med familjen när jag var ca 12 år (1988) och trevligare camping får man leta efter. Det har någon aktivitet varje kväll. tex allsång, tippsrunda, räkafton disco för barn mm. De har en massa 2 bädds stugor man kan hyra så ni får nog hyra 3 stugor. campingen ligger granne med havet där man kan hyra cykelbåt, bada mm.
Chamomille
05-07-2010, 12:39
CITAT (skogstroll @ 05-07-2010, 08:54)  själv har jag bestämt mig för att ta en repa till Gotska Sandön! Det lät inte dumt.  Åker ni egen båt eller?
CITAT (aanderss @ 05-07-2010, 13:00)  åk till ramsvik o bohuslän http://www.ramsvik.nu/jag var där med familjen när jag var ca 12 år (1988) och trevligare camping får man leta efter. Det har någon aktivitet varje kväll. tex allsång, tippsrunda, räkafton disco för barn mm. De har en massa 2 bädds stugor man kan hyra så ni får nog hyra 3 stugor. campingen ligger granne med havet där man kan hyra cykelbåt, bada mm. Passerar varje gång vi åker till Smögen ibland åker jag ner för att titta runt lite, jättefint runt hela stället, om man åker till vänster efter bron över Sotenkanalen så kommer det fina strövområden och man kan ta med sig en fika och sitta bredvid kanalen, jättefint.
Det finns mycket att upptäcka här i Bohuslän. Våra "metropoler" som Marstrand, Lysekil, Smögen m fl är välkända, men glöm inte att åka ut bortom allfartvägarna också! Säkert kan ni då hitta någon mysig liten vik att ha alldeles för er själva. Skaffa en naturguide och läs om öar som Älgön, Brattön, Lövön, Valön, Härön, Härmanö... och ni kommer inte att kunna motstå att besöka någon av dessa pärlor. Att åka på sälsafari eller undervattenssafari i glasbottenbåt är spännande för både stora och små, likaså att besöka Havets Hus och Nordens Ark som är två toppenfina anläggningar. Sedan finns ju vårt alltför okända inland, med fina vandringsleder i vilda skogar. Svartedalen, Bredfjället, Herrestadfjället, Kynnefjäll... inte lika välkänt som kusten som sagt, men väl värt att upptäckas.
Olle
skogstroll
05-07-2010, 14:33
CITAT (Chamomille @ 05-07-2010, 13:39)  Det lät inte dumt.  Åker ni egen båt eller? nä tyvärr ingen egen båt (än). Tänkte röva bort mor på en vända dit
Chamomille
05-07-2010, 15:18
CITAT (skogstroll @ 05-07-2010, 15:33)  nä tyvärr ingen egen båt (än). Tänkte röva bort mor på en vända dit   Det låter trevligt.  Jag vill också åka dit. Har aldrig varit där.
aanderss
05-07-2010, 16:37
CITAT (Bettis @ 05-07-2010, 14:16)  Passerar varje gång vi åker till Smögen ibland åker jag ner för att titta runt lite, jättefint runt hela stället, om man åker till vänster efter bron över Sotenkanalen så kommer det fina strövområden och man kan ta med sig en fika och sitta bredvid kanalen, jättefint. av semestrarna som barn så minns jag nästan denne bäst, Vi var då på nordens ark, halden där karl 12 omkom mm. Minns att affären på campingen var svindyr
CITAT (aanderss @ 05-07-2010, 17:37)  av semestrarna som barn så minns jag nästan denne bäst, Vi var då på nordens ark, halden där karl 12 omkom mm. Minns att affären på campingen var svindyr Nordens Ark är trevlig har varit där några gånger, en gång när vi åkte dit kom vi när dom öppnade så vi var först in, vi gick tysta nästan smög och jag tror jag såg ALLA djur, ingen hade gått undan (dom väntade kanske på mat också) men det var en upplevelse
Mitt tips !jo Gryts skärgård i Östergötland ett underbart ställe ,eller ön Skiathos i Grekland!Vill man ha storstadsemester så är London kul :)Men det finns så mycket fint här i Sverige som man lätt glömer bort ju !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|