DykUnderYtan
Av en fd granne fick jag förra året plantor med små rosa blommor som livar upp och växer så fint i skuggan där annat har svårt att trivas, bl a under mina rododendron.

Den sprider sig nästan som ett ogräs men är väldigt enkel att riva upp och flytta eller slänga om man får för mycket. Jag har inte heller sett att den skulle ha några tendenser att kväva andra växter.

Den blommar med enorma mängder små rosa stjärnliknande blommor. Bladen är gröna och blanka med tydliga ådringar, som ni säkert kan se på bilderna.

Dessvärre har vi inget namn på denna växt, kanske någon där ute som kan hjälpa mig??

[attachment=51767:rosablomma.jpg]
Eva 33c
Jag är ganska säker på att det är vårsköna, claytonia sibirica du har. Jag har haft den själv för länge sedan, tyvärr gick den ut. Med namnet "sibirica" borde den vara härdig hos mig tycker jag, men det kanske var för torrt där den växte.
DykUnderYtan
Åhh, ja men visst är det den. Tusen tack för hjälpen! smile.gif

Här trivs den hur bra som helst i skuggiga lägen i allafall. Vill du ha tag på den igen så hojta till så kan jag skicka...

Mvh
/Mia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon