Full version: Skogsödlor
Margith
Fråga 1:
Visst är väl det här en skogsödla? Eller är jag alldeles ute och cyklar??

[attachment=51771:100703_010.jpg]

Fråga 2:
Ödlor har vi gott om, men de brukar försvinna så fort att du får vara glad om du hinner se svansen på dem. Men den här ligger alldeles stilla, eller den rör på huvudet och det ser ut som om den andas, men den flyttar sig inte, trots att både jag och hund har varit väldigt nära.
Är den inte lite mysko tjock om magen?

Med tanke på var den är, är det tyvärr mycket troligt att den är trafikskadad. Vad är mest troligt? Trafikskadad eller håller den på att föda nya småttingar? OM det är så att den sannolikt håller på att föda borde den flytta till ett tryggare ställe. Den ligger ca 4 dm från vägen! Kan jag göra någonting för att hjälpa den?
Olle A
Din fina skogsödla ligger stilla för att inte synas när du och hunden kommer. Helt klart har hon småttingar på gång. Det bästa du kan göra är nog att lyfta undan henne en bit ifrån vägen så att hon inte blir överkörd. Men ta försiktigt och inte i svansen! Ödlor kan nämligen tappa svansen när de blir angripna, för att angriparen då ska intressera sig mer för den sprattlande svansen än för ödlan.

Olle
Margith
Tack Olle A thanks.gif

Nu har jag flyttat lilla ödlan, med hjälp av en spade, till tryggare marker. Förhoppningsvis godkänner hon den nya platsen. Jag har flyttat henne ca 1 meter.
Vilda djur tar jag inte i med händerna, nån gång har jag fått höra att doften av människor kan få vilda djur att överge sina barn. Rätt/fel? Inte vet jag, men jag värnar om djuren på min tomt.
Fast i ärlighetens namn är jag lite sur på skogsmusen som hittat ett nytt skafferi... mitt växthus!! ranting.gif
Huggorm
CITAT (Margith @ 03-07-2010, 17:08) *
Tack Olle A thanks.gif

Nu har jag flyttat lilla ödlan, med hjälp av en spade, till tryggare marker. Förhoppningsvis godkänner hon den nya platsen. Jag har flyttat henne ca 1 meter.
Vilda djur tar jag inte i med händerna, nån gång har jag fått höra att doften av människor kan få vilda djur att överge sina barn. Rätt/fel? Inte vet jag, men jag värnar om djuren på min tomt.
Fast i ärlighetens namn är jag lite sur på skogsmusen som hittat ett nytt skafferi... mitt växthus!! ranting.gif

Dom lämnar inte sina ungar bara för att det luktar människa, det är en myt. Men det är en bra myt, eftersom den ser till att folk låter djurens ungar vara ifred. Inga problem att hjälpa till genom att flytta undan ett djur från vägen alltså, men det vore dumt om folk skulle springa runt och klappa tex. rådjurskid.
Olle A
CITAT (Huggorm @ 03-07-2010, 17:22) *
Dom lämnar inte sina ungar bara för att det luktar människa, det är en myt. Men det är en bra myt, eftersom den ser till att folk låter djurens ungar vara ifred. Inga problem att hjälpa till genom att flytta undan ett djur från vägen alltså, men det vore dumt om folk skulle springa runt och klappa tex. rådjurskid.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon