Full version: Julgranen barrar!
Berith
Jag har sagt det förut men det tål att upprepas!

Om oturen är framme och du råkar få en gran
som barrar behöver du inte slänga ut den i förtid.
Droppa bara i ett par droppar trälim direkt ner i
vattnet i julgransfoten - limmet sugs då upp av
granen och barren sitter kvar länge länge!

(OBS! detta är inte min gran...)

Monique
biggrin.gif Invärtes klister ? laugh.gif Fungerar det ? Fungerar der på blommor ?
Tänk vilka möjligheter som öppnar sig, rosor som står i all evighet...
Fungerar det på människor också månne, kunde ge mannen en dos så håret sitter kvar, hi hi laugh.gif
Fialotta
Berith...tur att du
skrev att det inte var din gran tongue.gif
den va inge vidare snygg...om jag säger såååå rolleyes.gif

Jag kör med vit plastgran sedan många år, allergi i familjen
mot både gran o tall...men bara om man tar in dom,
så dom jular det är barmark ute så lyser det upp
med min vita och röda kulor rolleyes.gif
Barnbarnens favorit!
Ha en bra kväll alla!
Cilla
Många granar är antingen helt vilande, eller kommer från varmare breddgrader (Danmark) när vi köper dem. Ställer man in en helt vilande gran i +20 graders temperatur fäller den barren.

Om man sakteliga vänjer den vid uppvaknandet kan den hålla mycket längre. Därför lyckas man ofta bättre med Danmark-granarna. De är inte helt i vila när de kommer, och klarar den hastiga och torra värmeböljan bättre. Man lyckas också bättre om december är varm, då har inte julgranarna gått i vila lika djupt.

Att väcka granen är ungefär detsamma som att utplantera vårgrödorna - man gör det stegvis. Antingen låter den stå inne en stund varje dag och ökar innetiden gradvis, eller så tar man in den på balkongen/terassen/växthuset och sedan källarutrymmet/matkällaren för att sedan ta in den i rumstemperatur.

Om man vill undvika barrningen alltså.

Utöver detta är vatten det viktigaste. Man gör ett snitt som på snittrosor (hur spelar inte så stor roll, och snittet behöver inte vara skarpt, det går att såga fnasigt också). Sen lägger man i det man tror på i vattnet - vissa lägger en sockerbit, andra lim eller en sup.

Sovande gran i Alaska
Åsa, mälardalen zon 2
+Olika sorters granar barrar olika mycket. Tillhör granen släktet Picea som våran vanliga skogsgran (Picea abies) så barrar den mer än granar som tillhör släktet Abies som ex. Nordmannsgran (Abies nordmanniana, kallas ofta kungsgran när den säljs som julgran). Släktena Picea och Abies har olika fästen för barren, Abiessläktet har hårdare sittande barr som inte trillar av så lätt.
Inger R
Här hos oss får man i år vara glad om man överhuvudtaget får tag i en gran som ser vettig ut. Vår vanliga gran- o hyacintlevernatör har gått i pension så vi åkte glada i hågen till vårt vanliga växthus som hade annonserat om nyhuggna gotlandsgranar. Vet inte vad dom fått dom ifrån men klart är att dom måste ha gödslat dom rejält med kväve för längre avstånd mellan grenarna har jag aldrig sett. Grenar o grenar förresten, dom var så veka att hade man hängt på en julgranskula så hade grenen hängt lodrätt neråt, en ljulgransslinga var inte ens att tänka på. Nåja, tänkte vi, vi får väl hosta upp pengar till en silvergran då. men dom hade å andra sidan en stamdiameter som var ca dubbelt så stor än vad som går ner i en vanlig julgransfot. Nästa uppehåll var utanför en livsmedelsaffär. Där sålde dom lavaklädda toppar, de grenar som fanns var visserligen kraftigare, men man kan befara att dom huggits i september. På tredje stället hittade vi tills sist julgranar som såg lite normala ut, dvs dom hade i alla fall grenar på tre sidor. Hur kvalitén i övrigt är låter jag vara osagt men jag hoppas den klarar sig över julen.
Vi glömmer aldrig den julen då vår treåring råkade cykla in i julgranen på juldagen och SAMTLIGA barr la sig som en matta under granen. Jag lovar Er att det var en deprimerande syn för något mer naket än en naken julgran vet jag inte om jag någonsin sett!

Vad jag egentligen skulle skriva är detta: Tänk Er för så inte granen blir frostskadad när Ni tar hem den. Det var det felet vi hade gjort. Kör t ex aldrig hem en gran på biltaket utan att skydda den med t ex plast el annat. Fartvinden gör att granen får frostskadot även när det är några plusgrader ute.
*Felix matte*
Vi kör med plast inomhus och levande ute.
Det sitter i sen barnen var små och inte tålde gran.
Fastän årets uteupplaga inte inbjuder till fotografering
pga sin (saknade) skönhet, måste jag ändock erkänna
att jag är glad att Beriths gran inte står utanför mitt köksfönster. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Monique @ 21-12-2002, 12:26)
biggrin.gif Invärtes klister ?  laugh.gif  Fungerar det ? Fungerar der på blommor ?
Tänk vilka möjligheter som öppnar sig, rosor som står i all evighet...
Fungerar det på människor också månne, kunde ge mannen en dos så håret sitter kvar, hi hi  laugh.gif

Men vart skall vi hälla limmet om vi vill att håret skall sitta kvar på gubben vår??? wink.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
(Min hälft han föreslog en dos i fotbadet, du vet rötter suger upp näring osv. osv.) biggrin.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Annki
Törs inte ha julgran... för den kan förstöra mina rumsväxter. Men jag har hört av en holländsk trädgårdsmästare att just kungsgranen, som Åsa nämnde, inte ska utsöndra lika rumsväxtdödande dofter.

Men jag fick en grandios bordsdekoration med bara liiite gran, järnek, lingonris, kottar, rönnbär, röda sidenband och med ett stearinljus i mitten. Det är nästan som att ha julgran, men kanske mindre farligt för växterna. Hoppas jag...
Eva i Skåne
Jag har både gran och bordsdekoration med grankvistar.
Granen är en "vanlig" barrande, förmodar jag, sort, men till bordsdekorationen tiggde jag till mig några kvistar av kungsgran. Jag har också ett stort ljus i mitten och småkottar, nötter, kanelbitar ombundna med ett tunt band och till sist: skivor av torkad blodapelsin. Det sista har jag sett hos en bekant och när förra julen tog slut och det låg ett par trista blodapelsiner kvar i fruktskålen så skivade jag dem och lät ligga och torka. Snyggt, tycker jag.

Det mina krukväxter far mest illa av till julen är inte utsöndringar från granen utan att jag alltid klämt in mina adventstakar bland växterna i fönsterkarmarna och lyckas få brännskador på en massa blad. I år har jag hängt upp adventsstjärnor istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon