sally64
Hej!

Hoppas ni kan ge mig tips och råd av följande fråga.
Bor i 2- våningslägenhet på markplan med uteplats och liten "tomt" . Den är ca 8 x 4-6 meter.
Vi har grannar på varje sida på den ena kort sidan så har dom satt syren som nu är över 2 m men runt den andra kortsidan och långsida är det full insyn och enbart ett staket (ca80cm) skärmar av runt tomten. Samt balkong ovan oss.
Just nu så använder vi inte tomten utan klipper bara samt satt lite enkla blommor. Själva altananen har vi satt skärmar som insyn från grannarna men vi vill förtåss använda oss av hela ytan men slippa insyn av nyfikna och tätt boende grannar.
Nu vill vi sätta en snabbväxande häck eller dyl för insyn av grannar samt som håller våra hundar innanför tomten. Vill gärna göra en liten tomt med rumkänsla.
Det skulle alltså bli häck på sammanlagt ca 12-16 meter.
Vi kommer kanske att bygga en stomme utan tak från altanen och runt tomten och sätta nytt staket (dock maxgräns 80-90 cm hög då högre staket eller skärmar inte är tillåtna.
Innnför staketet vill vi då plantera en häck som inte blir för bred men vill ha upp till 2 meter, buskig och tät helst året om.
Har inga direkta gröna fingrar så det måste bli en relativt lättskött häck dessutom måste den vara giftfri då det finns barn och hundar.
Vi bor i södermanland och tror att det är zon III. Uteplatsen har skugga fram till ca 15:00 sedan smyger solen sakta fram och på kvällen kan det bli myckt varmt på baksidan.
Vet inte riktigt hur planteringsmarken är men grannens syren växer bra.
Dock tänkte jag inte sätta syren utan vill ha en annan typ av häck som håller insyn bättre året om.

Hoppas ni kan ge mig tips på vad som kan passa in på våran lilla gräsplätt. Tar gärna emot olika förslag hur man kan göra om denna lilla plätt till en trevlig och charmig uteplats.

Tackar på förhand.
Bassam
Hej

vintergrön snabb häck

1 Liguster o speria .
2 tjuja är snabb man ska skydda den mot vårsolen och ger vatten under torka tiden
special om du plantera stora .

3 idegran gran men de är inte snabb.

lövFällande:
1 liguster.
2 syren.
3 Vresros
H:Bassam
Shabbadang
CITAT (sally64 @ 03-07-2010, 21:05) *
Innnför staketet vill vi då plantera en häck som inte blir för bred men vill ha upp till 2 meter, buskig och tät helst året om.
Har inga direkta gröna fingrar så det måste bli en relativt lättskött häck dessutom måste den vara giftfri då det finns barn och hundar.
Vi bor i södermanland och tror att det är zon III. Uteplatsen har skugga fram till ca 15:00 sedan smyger solen sakta fram och på kvällen kan det bli myckt varmt på baksidan.
Vet inte riktigt hur planteringsmarken är men grannens syren växer bra.
Dock tänkte jag inte sätta syren utan vill ha en annan typ av häck som håller insyn bättre året om.

Om du vill ha en tät och smal häck så måste det förstås bli en klippt häck. Av lövfällande häckar föreslår jag avenbok eller oxel. Bägge dessa är ju egentligen träd och man formar häcken med en genomgående stam vilket gör att du kan ha den 2 m hög men ändå bara 25 cm tjock. Avenboken håller löven kvar under vintern och den blir ritkigt tät under förutsättning att den klipps regelbundet (2 gånger per säsong är nog lagom).

Barrhäckar som idegran och tuja fungerar också bra, men är giftiga, fast vem knaprar på barr? En häck av vanlig gran kan också fungera utmärkt, är giftfri och du formar den med genomgående stam, som ovan.
sally64
Tack för svaren.
Thuja har jag tittat på men sållat bort den av olika anledningar.
Men har fastnat för hägg som tex häggmistel och prakthäggmistel men är osäker på vilken av dom som passar bäst.
Största önskemålet är främst att den ger skydd för vår/sommar/höst då man vill sitta ute mycket men till vintern så spelar det inte lika stor roll.

Sedan har jag inte slagit bort tanken helt på syren även om det inte är mitt första val. Har läst att de kan vara trögstartade och ta tid på sig innan den växer upp till högre höjd.
Jag har ev en plats där jag får lov att ta syrenbuskar, de är dock stora och växer vilt.
Hur gräver jag lämpligats upp buskarna utan att förstöra rötter m,m. för att sedan plantera hemma.
Eller är förslaget bättre att köpa plantor istället ??
Vad kostar syren och vilka höjder finns det på de plantor man köper ?

Tipsa gärna om lämplig hägg.
Huggorm
CITAT (sally64 @ 04-07-2010, 12:46) *
Men har fastnat för hägg som tex häggmistel och prakthäggmistel men är osäker på vilken av dom som passar bäst.

Hägg och häggmispel är inte det samma, det är helt olika familjer. Men häggmispel är bra som häck, särskilt oklippt fast den blir ju ganska bred då
Aqvakul
Vill du inta ha en för bred häggmispel, ska du välja amelanchier spicata...

Jag satte 2003 sju syrenbuskar, varav tre var krukodlade från plantskolan och fyra var skott som jag tog hos min svåger. De senare har faktiskt växt sig högre, medan de krukodlade är lite bredare. Om man tar syren "ute" så behöver man inte jätte mycket rot, faktiskt om man nöjer sig med max 1,5 meter höga skott. Annars avråder jag från syren i ert fall. Syrén ska växa fritt med viss gallring för att bli vackrast och blomma - då blir de för stora för era behov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon