Hej!
Hoppas ni kan ge mig tips och råd av följande fråga.
Bor i 2- våningslägenhet på markplan med uteplats och liten "tomt" . Den är ca 8 x 4-6 meter.
Vi har grannar på varje sida på den ena kort sidan så har dom satt syren som nu är över 2 m men runt den andra kortsidan och långsida är det full insyn och enbart ett staket (ca80cm) skärmar av runt tomten. Samt balkong ovan oss.
Just nu så använder vi inte tomten utan klipper bara samt satt lite enkla blommor. Själva altananen har vi satt skärmar som insyn från grannarna men vi vill förtåss använda oss av hela ytan men slippa insyn av nyfikna och tätt boende grannar.
Nu vill vi sätta en snabbväxande häck eller dyl för insyn av grannar samt som håller våra hundar innanför tomten. Vill gärna göra en liten tomt med rumkänsla.
Det skulle alltså bli häck på sammanlagt ca 12-16 meter.
Vi kommer kanske att bygga en stomme utan tak från altanen och runt tomten och sätta nytt staket (dock maxgräns 80-90 cm hög då högre staket eller skärmar inte är tillåtna.
Innnför staketet vill vi då plantera en häck som inte blir för bred men vill ha upp till 2 meter, buskig och tät helst året om.
Har inga direkta gröna fingrar så det måste bli en relativt lättskött häck dessutom måste den vara giftfri då det finns barn och hundar.
Vi bor i södermanland och tror att det är zon III. Uteplatsen har skugga fram till ca 15:00 sedan smyger solen sakta fram och på kvällen kan det bli myckt varmt på baksidan.
Vet inte riktigt hur planteringsmarken är men grannens syren växer bra.
Dock tänkte jag inte sätta syren utan vill ha en annan typ av häck som håller insyn bättre året om.
Hoppas ni kan ge mig tips på vad som kan passa in på våran lilla gräsplätt. Tar gärna emot olika förslag hur man kan göra om denna lilla plätt till en trevlig och charmig uteplats.
Tackar på förhand.