|
Full version: Flammentanz
Maj-Elén
03-07-2010, 22:58
Nu har jag väntat i 5 år på att min Flammentanz ska bli så fantastisk som den är beskriven i alla rosböcker. Jag har gödslat och vårdat den enligt konstens alla regler, som jag har gjort med mina övriga rosor, men den är fortfarande en liten planta med ett fåtal blommor och bladen har en sjukligt ljusgrön färg. Har jag kanske fått en felmärkt rosplanta eller ska den se ut sådär? Nu har jag iallafall bestämt mig för att gräva upp den och sätta antingen en Glorie de Dijon eller en Etoile de Lyon där istället.
Ezereht
03-07-2010, 23:44
Jag har sett ett fantastiskt exemplar av Flammentanz här i villaområdet. Antingen är det något fel där din växer, eller något fel på just det exemplaret du fick.
Gräv upp den, men kasta den inte direkt, pröva flytta den någon annanstans, nått hörn där den kan få vara ett tag på en sista chans.
kerstin z5-6
04-07-2010, 00:00
Flammentanz är inte en trevlig ros .. enligt mej Över z 3 beter den sig inte bra.Välj en Kanadensare, eller en storvuxen alba-de ger så mkt mer än en ros som om den fryser .. inte blommar alls ..
tvilling77
04-07-2010, 06:43
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-07-2010, 01:00)  Flammentanz är inte en trevlig ros .. enligt mej Över z 3 beter den sig inte bra.Välj en Kanadensare, eller en storvuxen alba-de ger så mkt mer än en ros som om den fryser .. inte blommar alls .. Ja detta har ju fått MIG att börja fundera....jag hade ju tänkt mig flammentanz som klätterros eftersom det skulle bli så läckert mot den gråa väggen och röda knutar! Finns ju Kanadensare man kan använda men dom är ju så rosa i färgen!! Tänker mest på John Cabot....
kerstin z5-6
04-07-2010, 08:07
[attachment=51804:1863_p64579.jpg]Vill man ha mera röd finns ju Quadra. Man får nog räkna med att i kall zon får man kanske inte de där svällande 4 meters kaskad klätterrosona:( Särskilt inte på friväxande spalje.Mot vägg kan gå bättre Vi får ta till annat som klättrare dvs de som klarar av att bli höga här utan att frysa ner William Baffin är ett säkert kort/ rosa Hurdal blir hög o bred Alban Maxima täcker en hel vägg hos en vän Det jag begär at en hög ros är att de åtminstone blommar på både NY och gammal ved. Flammen blommar bara på fjolårsved, fryser den -nada blom ...
Red Top
04-07-2010, 08:28
Tråkigt att det inte fungerade för dig Maj-Elén. Hos mig, zon 4-5, har Flammentantz fungerat väldigt bra. Den står mot en södervägg och jag är ingen hejare på rosor, men den har blommat överdådigt varje år. Jag tror att du fått ett måndagsexemplar. Lite frusna toppar har jag fått klippa bort på våren, men annars har det inte varit några problem. Tyvärr frös den ner till marken i vinter, liksom de flesta flammentantz i Uppland. Flammentanz
tvilling77
04-07-2010, 08:38
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-07-2010, 09:07)  [attachment=51804:1863_p64579.jpg]Vill man ha mera röd finns ju Quadra. Man får nog räkna med att i kall zon får man kanske inte de där svällande 4 meters kaskad klätterrosona:( Särskilt inte på friväxande spalje.Mot vägg kan gå bättre Vi får ta till annat som klättrare dvs de som klarar av att bli höga här utan att frysa ner William Baffin är ett säkert kort/ rosa Hurdal blir hög o bred Alban Maxima täcker en hel vägg hos en vän Det jag begär at en hög ros är att de åtminstone blommar på både NY och gammal ved. Flammen blommar bara på fjolårsved, fryser den -nada blom ... Ja det är ju just det..att om den fryser så blommar den inte...det vore ju trist! Även om jag hade tänkt sätta den mot en södervägg som är väldigt skyddad! Jag är verkligen i valet och kvalet!! Quadra verkar inte så lätt att få tag i? William Baffin har jag planterat nu men han ska få klättra i armeringsjärn! :-)
Shabbadang
04-07-2010, 09:30
CITAT (Maj-Elén @ 03-07-2010, 23:58)  Nu har jag väntat i 5 år på att min Flammentanz ska bli så fantastisk som den är beskriven i alla rosböcker. Jag har gödslat och vårdat den enligt konstens alla regler, som jag har gjort med mina övriga rosor, men den är fortfarande en liten planta med ett fåtal blommor och bladen har en sjukligt ljusgrön färg. Har jag kanske fått en felmärkt rosplanta eller ska den se ut sådär? Nu har jag iallafall bestämt mig för att gräva upp den och sätta antingen en Glorie de Dijon eller en Etoile de Lyon där istället. Om den knappt växer så är det säkert så att platsen är för torr och/eller mager. Speciellt om man planterar den intill en husgrund kan det lätt bli så, speciellt om det är uppfyllt med dränerande grus eller byggavfall. Dessutom kan ofta takutsprånget skydda effektivt från att regn kommer åt. Flammentanz är en utmärkt sort som klarar vintrarna bra även i zon 4-5, speciellt om man gödslar med måtta så att den hinner avmogna på hösten. I ditt fall verkar det dock ha varit så att den fått för lite av vatten eller näring. Att bladen är ljust gröna talar om att plantan svälter.
Är nöjd med min Flammentanz, visst frös den tillbaka denna vintern men det gjorde alla klätterrosor i min zon 3 - 4 utom Kanadarosorna/Klätterrosorna. Tycker Flammentanz har en massa växtkraft och den växer i en kall blåshörna här, normala vintrar fryser den inget. Österläge och jag vattnar vid torka. Jo jag är helt nöjd, grannen har en Flammentanz som vuxit mot deras vägg i väster i 30 år ( den frös ner första ggn i vinter ) den tokblommar varje år.  Har planterat Jackmanii Purpurea ihop med rosen och det var bra för i år fyller klematisen hela ställningen och rosskotten är under ännu.
kerstin z5-6
04-07-2010, 11:28
Jag har testat den på minst 5 olika platser under en 10 års period-det går inte...jag har aldrig sett mina ex blomma.jag testar alltid minst 3 ggr..med rosor kan jag vara ännu mer generös.men icke.
Ezereht
04-07-2010, 13:23
Quadra kan man beställa från Blomqvist i Finland. Jag vill också ha den, men jag beställde från FloraLinnea i sommar och dom hade slut. Kanske att man hittar den på nån plantskola om man har tur, men tveksamt.
kerstin z5-6
04-07-2010, 13:26
Quadra finns hos Gråbergs oftast -dvs nära skellefteå
tvilling77
04-07-2010, 17:39
Aha..jag får kolla upp det! den ser fin ut. Fast det lutar nog mot att jag försöker med Flammentanz ändå, det är ett väldigt gynnsamt/skyddat läge där!
kerstin z5-6
04-07-2010, 18:32
Jag har återupptagit mina försök att korspollinera rosor för att få fram en åtta meter hög ,gul eller klart(ljust) röd klätterros härdig i z7 men det tar ju ett tag till hehe:)
Maj-Elén
04-07-2010, 21:47
CITAT (Ezereht @ 04-07-2010, 00:44)  Jag har sett ett fantastiskt exemplar av Flammentanz här i villaområdet. Antingen är det något fel där din växer, eller något fel på just det exemplaret du fick.
Gräv upp den, men kasta den inte direkt, pröva flytta den någon annanstans, nått hörn där den kan få vara ett tag på en sista chans. Tack alla för visat intresse för mitt dåliga exemplar av Flammentanz. Den står inte under något takutsprång utan är friplanterad vid en rosenbåge vid grinden och har fått omvårdnad som alla de andra rosorna. Jag har däremot en Ghislaine de Filigonde som står under ett takutsprång men den är frisk och fin och minst 3 meter hög. Den blommar nu med tusentals blommor och är ett riktig glädjespridare. Jag ska göra som Ezereht skriver och se om jag kan plantera den någon annanstans, så får den i alla fall en andra chans att visa vad den kan.
tvilling77
05-07-2010, 08:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-07-2010, 19:32)  Jag har återupptagit mina försök att korspollinera rosor för att få fram en åtta meter hög ,gul eller klart(ljust) röd klätterros härdig i z7 men det tar ju ett tag till hehe:) Ja hur svårt ska det vara egentligen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|