ABCiV
Jag har satt ner en armeringsmatta som jag försökte få bönor att växa intill, men ingen av bönorna har visat sig, gissar att fåglarna var där och åt upp dem så snart jag planterat dem sad.gif. Har satt dit några luktärtor som förgrott i växthuset, men det blir för tunnt. Har haft strul med ärtor förut, så jag tror inte jag ska odla det igen.

Har en klematis som skulle bli upp till 4 m i trädgården, men den är bara dryga metern, trots att den nu är 4 år gammal. Vi bor i ett blåshål och har enligt kartan zon 5, men kan tänka mig att utsatta lägen har högre zon.

Väggen jag vill ha står i sol hela dagen, helt oskyddat och jorden är lerjord, jag vill kunna njuta av växligheten hela sommaren.
Kan Humle med ett par Klematis som får ge lite färg vara ett alternativ?
Vilka Klematissorter skulle passa här i så fall?
Andra lämpliga varianter?

Önskar er en skön och varm sommardag!
Finn Klematis
Hej!

Du kan odla klematis. Det finns många som klarar Ditt klimat.
Börja med att titta på min hemsida. Du får gärna ringa. Det är
inte så långt mellan Herrljunga och Lidköping kom hit och välj
ut dom klematis Du vill ha,

Finn
kerstin z5-6
och ta Clematis inte humle! och absolut inte i kombination,, humle blir världens ogräs i lerjord o kväver allt
Åsa K, zon 1
Varför inte både ett vildvin och en clematis tillsammans!
Jag har en armeringsmatta med den planteringen och det är väldigt effektfullt när clematisens vinröda blommor sticker ut urd et ännu gröna vildvinet.

Obs, jag har "återvänt" efter flera år hit till forumet och har glömt hur jag lägger in kort, skall försöka senare.
Finn Klematis
CITAT (Åsa K, zon 1 @ 10-07-2010, 16:34) *
Varför inte både ett vildvin och en clematis tillsammans!
Jag har en armeringsmatta med den planteringen och det är väldigt effektfullt när clematisens vinröda blommor sticker ut urd et ännu gröna vildvinet.

Obs, jag har "återvänt" efter flera år hit till forumet och har glömt hur jag lägger in kort, skall försöka senare.

Hur klipper Du?

Finn
Åsa K, zon 1
Förstår inte din fråga?
Det är inga problem med att klippa, bladen på vildvinet faller av på vintern och Clematisen klipper jag på "vårkanten", vildvintet växer så mycket att jag håller efter det hela sommaren, tänk på att vi talar om armeringsmatt som hos mej är ca 270 brett och 180 cm högt.

Tidigare hade jag problem med larver på Clematisen men i år är det helt OK.
Finn Klematis
Hej Åsa !

Min erfarenhet är att man inte bör odla två klätterväxter som inte klippes
samtidigt tillsammans.
Vilken klematis är det Du har ? Då Du har besvär med klematis stekel,verkar
det vara någon tidigblommande.

Mvh.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon