Jag har precis grävt en ny och smal rabatt längs vårt falu ljus-röda utedass. I ena änden har jag planterat en blåblommande klematis (Prince Charles, som givetvis kommer att blomma överdådigt redan nästa sommar...), i framkant daggfunkia, i bakkant ska påskliljor stå och lungört fyller ut resten. Men rabatten kommer kanske inte att synas på håll med så låga växter (undantaget klematisen, förstås).
Finns det någon lite högre perenn som inte är så yvig, har ett litet rotsystem och inte förökar/brer ut sig snabbt som jag kan sätta mot väggen? Alternativt utesluter jag lungörten och får plats med något lite större, men det bär mig emot. Blomning från mitten av juni eller senare.
Läget innebär kvällsol och fuktig, lite sur jord.
kerstin z5-6
04-07-2010, 08:55
Läkesilverax och Silverax Brunette"
Rosenflockel - Eupatorium purpureum
Aconitum stormhatt -kanske den tvåfärgade bicolor
Cephalaria gigantea -Jättevädd ljust citrongul blommar sent i juli här sirliga stänglar 2 m hög och mkt smalt växtsätt
ingen av dessa sprider sig särskilt snabbt,alla är sensommarblommare
Tack för tipsen!
Silveraxen verkar trevliga, men Brunette blommar kanske för sent för mina breddgrader och båda verkar kunna bli lite väl höga. Jag hade tänkt mig ca 70-120 cm.
kerstin z5-6
04-07-2010, 10:55
[attachment=51810:n3xgy9tr...ufnp1k0k.jpg][attachment=51809:7yw5yie5...e94jsr8u.
jpg][attachment=51808:dmdii26g...rv40nnkt.jpg]Jag bor i z5 inget av axen" blir jättehöga-de har ju en stor bladrosett på 50 cm -axen är skira .Brunette odlar jag för bladens skull, blommning hinns med nåt år då o då och läkesilveraxet för blommorna -de blommar i juli
Om du nöjer dej med 70 cm är Erygium fina
Ja, du har förstås rätt, axen ger ju inget kompakt intryck. Jag skriver upp läkesilverax på inköpslistan (men Brunette har ju intressantare blad, helt klart...). Alpmarton är jätteläcker, men nöjer den sig med bara lite kvällsol? Annars vill jag gärna ta in mer blått i en annan, soligare rabatt, så jag kanske ska skriva upp den också!
kerstin z5-6
04-07-2010, 12:26
Den av mina fetaste E. står nästan helt skuggad..
lavendelgården
04-07-2010, 19:33
Hej!
Telekia specios - Strålöga är given vid varje dass - om tidningarna inte räcker till är bladen så mjuka såå - kallas även för dassblomman. Sedan finns det en dassros oxå - " alba maxima" som man naturligtvis har för doftens skull... Underbart med utedass och det finns nog plats för mycket mer!
Åsa
Oj då, här fick man lite dasskultur på köpet, kul! Jag har faktiskt redan satt en ros utanför dasset. Inte Albima maxima tyvärr, utan Finlands vita ros (tror jag). Den får inte bo i rabatten dock, det var på grund av alla rotskott som den fick flytta från förra stället. Jag tyckte den skulle passa bra vid utedasset istället. Den doftar ju, men kanske inte som en riktig dassros ;-).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.