|
kerstin z5-6
04-07-2010, 09:21
Minns inte men tror jag köpte de första runt 2003-2004 Efter denna vinter är många borta eller lurar med små skott under vegetationen . Jag har nu haft/har de flesta i handeln tillgängliga sorterna av dessa rosor. Detta är mest en subjektiv utvärdering -baserad på min trädgård-lerjord z5-6 kustklimat
Mordenserien: låga ofta mkt vacker blomform.Rabattrosutseende.Känsligare än övriga och växer allra bäst i rent grus(tilläggsgödning i flytande form före midsommar kan behövas from år 2.Morden Sunrise hör till dessa.
Klätterrosor.
William Baffin överlevare klarar det mesta
Quadra något känsligare men på det hela taget en bra klättrare
Buskrosorna högre John Davis och Alexander Mackenzie +
Alla med rugosagenener har utmärkt sig hos mej med sin tåliga fysik mot både konstiga vintrar med mera.
Övriga Kanadensiska
Bättre än de andra grupperna rosor som gallica med mera ,kan jämföras med härdiga albarosor i överlevnadsförmåga men läget avgör som alltid mkt när det gäller rosor och överlevnad.(Vintern som var tex var så extrem så jag tar inte med den i mina iakttagelser.Bland annat baserat på att många i z2-3 hade totalsvartnade klätterrosor kvar i våras)
Sjukdomar:
Många rapporterar SFS på kanada rosor-de flesta bor i z1-3.Vissa har sfs även hos mej, men aldrig svåra angrepp. Undantag Prairie Dawn som kan bli angripen av svartfläck rejält-å andra sidan kan den bli mer än 2 m hög och har bågböjda grenar ,vacker rosa färg som inte är rödbläreröd..som så många av de för oss härdiga rosorna remonterar doftar ej ,kan säkert täcka en vägg och bli betydligt högre om man kan bortse från sfs angreppen .. (Vilka torde bli än värre i ett sånt läge)
Förstahandsval för kall zon, med utsökta blommor och bra överlevnad: Hög <Martin Frobishier
Låg:Prairie Joy
Rugosa: Louis Bugnet eller Henry Hudson Klättrare:W Baffin
Kul att läsa Kerstin. Du skriver i början att efter denna vinter är många borta, vilka ? Att dom Kanadarosorna som har rugosa i generna klarar sig utmärkt är jag inte förvånad över. Henry Hudson är en jätte favorit hos mig, och Anna som har så många rugosa i Uppsala strör beröm över den rosen. Jag räknar mina Kanadarosor till mina bästa basrosor, dom och rugosa rosorna kan man lita på att få behålla det såg vi efter denna vintern. Svartfläck får en del kanske mer här söderöver, jag är lite sur på John Davis, den får lite för mycket svartfläck. Quadra, William Baffin, John Cabot, Morden Blush ( mm ur den serien ) är ljuvliga, så glada i dom, säkra kort.
Så vad trist det skulle varit utan dessa kära Kanadarosor. Självklart är det lite andra förutsättningar i zon 5 - 6 även med Kanadarosor.
kerstin z5-6
04-07-2010, 10:38
Ja dessutom har jag inte vattnat dem alls förra sommaren och inte fick de gödsel heller-därav räknar jag 2010 som ett missvisande år. De jag inte ser nu är: Adelaide Hoodless Morden belle JP Conell Hope for Humanity Champlain Morden cardinette Simon Fraser Louis Jolliet Winnipeg parks-sköt blad ,torkade in (så tveksam på den ) prairie princess alla Balsgårdosor samt wasagaming! som var ROTäkta( jag hoppas den kommer nerifrån ...) def döda, Aurora, + alla jag inte minns var de satt ..har inte hunnit runt än på långa vägar...
J.P Conell och Morden Belle är riktigt små här, nja dom försvinner in bland allt annat. Men Winnipeg Parks är väl en flott pärla mmm för den rosen. Du har flera där som jag inte har.
Ezereht
04-07-2010, 13:19
Kan väl hänga på med Umeå (z5). Men jag har inte haft mina rosor alls lika länge som Kerstin, dock räknar jag med vintern som var. * Är rosor som växer i min kompis trädgård. Kanadarosor:Morden Sunrise (ganska liten och inte så jättemånga blommor) Morden Centennial (får sfs) Morden Blush (ny för i år, verkar lovande) Adeladie Hoodless (Trevlig, behöver bindas upp, tunna rankande grenar) Hope for Humanity (Vill inte stå torrt då får den mjöldagg) Marie Bugnet (Härdig, behöver bindas upp. Supertaggig. Doftar underbart -Har flyttat) Therese Bugnet (Trevlig, hög och smal) *Louise Bugnet (Trevlig, vid buske. Kan med fördel klippas ner för bättre form. Blommar lite sparsamt). John Cabot (Trevlig, frisk. Favorit. Blir stor. ) *Winnipeg Parks (Lite lägre, rabattrosutseende) Lite övrigt:Rosor som kinkar lite med nerfrysning, men hämtar sig (inte kanadarosor). Venusta Pendula Helenae Mme Boll Awakening Ghislaine de feligonde Crown Princess Margaretha Tuscany Superb Charles de Milles Duchesse de Montebello (planterades i höstas) Rosor som dött: Amber Cover Raubritter (den ena var död i våras, den andra hade lite grönt längs ner men det blev svart vad våren led det med *snyft). Linnaeus Rosor som klarar sig bra (inte kanadarosor): Jan Spek Katharina Zeimet Rose de Recht Chloris (växer långsamt) Mme Hardy Daggros Äppelros *Vresrosor Tornedalsros *Hansaland Findlands vita ros Aïcha Årets testobjekt: Lavender Dream. Robert le Diablo Le Evéque (stavning alltså..ni får ursäkta). Som jag kommer ihåg... Tack Kerstin!! Verkligen bra att få veta vad som klarar sig hos dig
tvilling77
04-07-2010, 17:46
CITAT (Ezereht @ 04-07-2010, 14:19)  Kan väl hänga på med Umeå (z5). Men jag har inte haft mina rosor alls lika länge som Kerstin, dock räknar jag med vintern som var. * Är rosor som växer i min kompis trädgård. Kanadarosor:Morden Sunrise (ganska liten och inte så jättemånga blommor) Morden Centennial (får sfs) Morden Blush (ny för i år, verkar lovande) Adeladie Hoodless (Trevlig, behöver bindas upp, tunna rankande grenar) Hope for Humanity (Vill inte stå torrt då får den mjöldagg) Marie Bugnet (Härdig, behöver bindas upp. Supertaggig. Doftar underbart -Har flyttat) Therese Bugnet (Trevlig, hög och smal) *Louise Bugnet (Trevlig, vid buske. Kan med fördel klippas ner för bättre form. Blommar lite sparsamt). *John Cabot (Trevlig, frisk. Favorit. Blir stor. ) *Winnipeg Parks (Lite lägre, rabattrosutseende) Lite övrigt:Rosor som kinkar lite med nerfrysning, men hämtar sig (inte kanadarosor). Venusta Pendula Helenae Mme Boll Awakening Ghislaine de feligonde Crown Princess Margaretha Tuscany Superb Charles de Milles Duchesse de Montebello (planterades i höstas) Rosor som dött: Amber Cover Raubritter (den ena var död i våras, den andra hade lite grönt längs ner men det blev svart vad våren led det med *snyft). Linnaeus Rosor som klarar sig bra (inte kanadarosor): Jan Spek Katharina Zeimet Rose de Recht Chloris (växer långsamt) Mme Hardy Daggros Äppelros *Vresrosor Tornedalsros *Hansaland Findlands vita ros Aïcha Årets testobjekt: Lavender Dream. Robert le Diablo Le Evéque (stavning alltså..ni får ursäkta). Som jag kommer ihåg... Tack Kerstin!! Verkligen bra att få veta vad som klarar sig hos dig  Ghislaine de feligonde? Funkar den hos dig?! Det kunde man inte tro..jag trodde att den var lite kinkig, vinter täcker du den mycket?
kerstin z5-6
04-07-2010, 18:27
[attachment=51851:485_p3704.jpg]L` Eveque tillhör de Gallica jag är osäker på om jag har kvar.Är på återköpslistan -jag älskar de mörkt lila .. Av de du beskriver har jag nog testat alla, med lite olika resultat-det är ju annat som spelar in med.. utom" lavender dream"som det ska bli skoj att höra hur det går med. Gislande klarade tre år här.
tvilling77
05-07-2010, 08:07
Verkligen intressant att se vad som klarar sig hos er!! Det ska bli väldigt intressant att se hur allt kommer att klara vintern här...men jag fyller hela tiden på min "måste ha" roslisat till nästa år......herregud..var ska alla stå?
Erfarenheterna av mina Kanadensare är lite blandade.
Morden Sunrice: Vill inte, en eller i bästa fall två vintrar men inte mer. Har i sommar köpt ett ”praktexemplar” som noga ska kupas till hösten. JP Connell: Har överlevt två vintrar. Få se hur han klarar sorkarnas ringbarkning men det ser lovande ut. Morden Bluch: Klarat sig finfint i fyra år utan någon som helst täckning. Ringbarkad och nerklippt. Martin Froebisher: Superhärdig! Tyvärr ganska så regnkänslig. John Davis: Superhärdig men tyvärr ganska så svartfläckig. Ringbarkad och nerklippt. Henry Kelsey Underbar ”klättrare” som ibland kunde frysa lite. Tyvärr tog vattensorken den i vintras så den är nog helt borta. Champlain: Fryser ner lite men kommer snällt igen. Ringbarkad och nerklippt. Adelaide Hoodless: Samma där. Ringbarkad och nerklippt. Cuthbert Grant är efter 3,5 år fortfarande bara en liten pinne. Prarie Joy: Försvann efter två säsonger Morden Centennial: Fryser ner lite men kommer snällt igen. Ringbarkad och nerklippt. John Franklin: Försvann efter första vintern Morden Fireglow: Favoritrosor som tyvärr bara verkar vilja två-tre år. Alexander Mackenzie: Blev mindre och mindre för varje år så i våras blev han uppgrävd. Louise Bugnet: Superärdig och skuggtålig (blommar snällt med lite eftermiddagssol) William Baffin: Superhärdig och verkar komma igen snällt efter sorkens ringbarkning Morden snowbeuty: Superhärdig.
/Anki
kerstin z5-6
05-07-2010, 10:20
testa att kupa din Sunrise med grus om du har,Anki. Mina tre M sunrise, M.Ruby och M Fireglow är alla planterade i grus och har efter denna vintern klarat sig förhålladevis bra
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-07-2010, 11:20)  testa att kupa din Sunrise med grus om du har,Anki. Mina tre M sunrise, M.Ruby och M Fireglow är alla planterade i grus och har efter denna vintern klarat sig förhålladevis bra Tack för tipset....det ska jag absolut göra. /Anki
tvilling77
05-07-2010, 11:53
Oj oj! Vad är det som ringbarkar era rosor? Rådjur? Låter trist iaf! Jag har ju ännu inte så mycket erfarenheter av rosor överhuvudtaget, kan säga mer efter nästa vinter men jag vet iaf att Therese Bugnet klarar sig fint och växer så det knakar, A Mackenzie likaså! Favoriten är ändå Louise Bugnet som blivit en fin tät buske efter 2 år, full av knoppar nu! Härdig!!
kerstin z5-6
05-07-2010, 19:03
SORKODJUREN är det här ..Louis blommar här som en tok:) Ja den är jättefin och Therese med
Ezereht
06-07-2010, 00:59
Ingen sork här... men vad gör man för att bli av med sork? Skaffar katt? (grannen har bra jägarkatt, kanske därför vi inte har så mycket?!?).
Jo jag täckte Ghislaine, minns inte med vad, antingen grön vinterväv eller en hink.
kerstin z5-6
06-07-2010, 05:41
Mot sork hjälper inte mkt.Vissa år är sorkår och då är det värre.Avskräckande lökar och stampande ljud i marken -4 katter -jag tror jag testat alllt.
Tillägg till Roskommentaren: Ingen av mina rosor täcks någonsin, nyetablerat och smått kan jag ev kupa något.
tvilling77
06-07-2010, 07:19
Aha..sork! Blä! Verkar inte vara nåt problem här heller..tur...vi har två grannkatter som har sin "runda" förbi här men det beror säker inte på det! Vi brukar även se en massa rådjur som har sitt "vandringsstråk" på andra sidan vägen men dom vågar sig inte över..tur! Jag förundras över att Ghislaine klarar sig här uppe och jag förundras även mer över att du knappt vintertäcker dina Kerstin! Louise är på G med hur mycket knoppar som helst, nån blomma har slagit ut men jag räknar med att alla rosorna kommer att börja slå ut nu när värmen är här och det nyss har regnat! Väntar otåligt på dom......Speciellt på Peace, morden blush och Belle de crecy!!!
kerstin z5-6
06-07-2010, 17:04
Efter 7 års rosodlande gav jag upp-de jag verkligen ansträngt mig att skydda, var antigen lika döda/levande/nerfrusna som de oskyddade alt var de mögel o svampangripna .Nu talar jag om grön vinterväv som måste på strax innan första snön. Snö skyddar ju bra i sig bara marken fått frysa och tjäla "lagom innan den kommer.. typ 10 cm max. Vårsolen är knepigare-ibland slänger jag över dem en vinterväv då som skuggskydd..men jag hade för/har för många rosor för att göra detta Jag är ju också inte bara fast i Ros utan även i SÅ- träsket..Höstarna ska det krukas och pallkrageövervintras, samlas frö mm och vårarna går ju åt till att skola ut. Och ärligt de där rosorna som bara överlever med yttersta pjonk...de dör första vintern du inte hinner ut med granris och väv och hinkar-och blir sällan till sin fulla rätt i norr.Fast det tog lite tid att inse det:)- jag kommer med full säkerhet att inhandla pjonkrosor i Holland.. blå klättrare för z3.. sånt...
tvilling77
06-07-2010, 17:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-07-2010, 18:04)  Efter 7 års rosodlande gav jag upp-de jag verkligen ansträngt mig att skydda, var antigen lika döda/levande/nerfrusna som de oskyddade alt var de mögel o svampangripna .Nu talar jag om grön vinterväv som måste på strax innan första snön. Snö skyddar ju bra i sig bara marken fått frysa och tjäla "lagom innan den kommer.. typ 10 cm max. Vårsolen är knepigare-ibland slänger jag över dem en vinterväv då som skuggskydd..men jag hade för/har för många rosor för att göra detta Jag är ju också inte bara fast i Ros utan även i SÅ- träsket..Höstarna ska det krukas och pallkrageövervintras, samlas frö mm och vårarna går ju åt till att skola ut. Och ärligt de där rosorna som bara överlever med yttersta pjonk...de dör första vintern du inte hinner ut med granris och väv och hinkar-och blir sällan till sin fulla rätt i norr.Fast det tog lite tid att inse det:)- jag kommer med full säkerhet att inhandla pjonkrosor i Holland.. blå klättrare för z3.. sånt...  Ja jag har ju inte så många rosor ännu även om de blivit betydligt fler denna säsong! Men som du säger, man måste väl själv inse vad som faktiskt klarar sig bra här uppe utan FÖR mycke jobb! Jag har mycke att lära än...  Jag hoppas mest på att min Crown P Margret ska klara vintern!! Vi får väl hoppas att vintern bli aningen lättare i år! Ska du till Holland? Oj så spännande!!
kerstin z5-6
06-07-2010, 17:52
Hoppas din Crown P M är på väldränerat ställe-min var det inte..  så den fixade inte så lång stund här Japp jag ska till Holland i 2 v och bara frossa runt i visningsträdgårdar o plantskolor...Hoppas de är medgörliga på Shipols flygplats när det kommer nån som vill ta in 4 träd o 45 rosor i kabinen Appeltern
En 120 000 kvm stor anläggning med 190 olika trädgårdar. Ada Hofman:Omkring 30 trädgårdar som innehåller 50 dammar. En av Hollands största växtsamlingar, ca 3 000 olika växter. och förstås http://www.oudolf.com/ Piet Odolfs garden center Sen väljer jag bland Ros plantskolorna som bäst ..men denna ligger bra till med mer än 900 sorter http://www.belle-epoque.nl/å lite till 
Erika i Sandviken
06-07-2010, 20:02
Och jag är tok nöjd med mina kanadensare.
Morden Blush: Sååå vacker ,massor av blommor en buske på 1x1m Praire Joy: Också kalas ros Morden Sunrise: En liten buske som blommar som en tok J.P Conell: Bytte plats i höstas och först ut med att blomma här, hela lilla busken var propp full med stora feta knoppar,och den blommar än. Winnipegs Park: Växer så det knakar och är en bit över metern hög och så pass bred/vid att jag får stötta den nu.Blommar med sina stora eleganta blommor.En favorit.
John Davis:Har just fått byta plats ,men växer och blommar ändå. Champlain: Blommar också som en tok Alexander Mackenzie: Mycket fin den med. Henry Kelsy: Också fin.
Ezereht
06-07-2010, 23:16
Jag surar faktiskt på Morden Centennial, ganska mycket sfs nu igen. Och den står på ett bra ställe!! Gaaah....
tvilling77
07-07-2010, 06:26
CITAT (Ezereht @ 07-07-2010, 00:16)  Jag surar faktiskt på Morden Centennial, ganska mycket sfs nu igen. Och den står på ett bra ställe!! Gaaah.... Hör att den verkar få mycket av det..å jag som starkt funderat på att skaffa en..nu vet jag inte...
kerstin z5-6
07-07-2010, 12:58
min har inte och har aldrig haft en fläck ? Står de på egen rot?
Ezereht
07-07-2010, 16:22
Jag vet inte, kanske. En del är det och andra inte. Är din rotäkta?
Man kanske skulle gräva undan och kolla.
kerstin z5-6
07-07-2010, 18:47
Alla mina Centennial är vad jag vet rotäkta, vet inte om det inverkar du kan ha ett måndags ex..
Har inga Kanada-rosor, men väl ett tips appropå sorkar. Skaffa ugglor el andra rovfåglar, helst par. De är överlägsna katter när det gäller smågnagare har jag hört. Särskilt gäller det sorken, som katter har svårt att fånga. /S
kerstin z5-6
08-07-2010, 07:45
Finns gott om ugglor här..annat i rovfågelsväg med -men sorkår -då hinner inte ens de ta undan dem ..
Åh, så pass. Tja, då är det väl inte annat än att genomlida, för sorken går väl inte på något sätt att hindra från att ge sig på rosorna under vintern, under snön, under marken? Sympati. Det är precis som med mössen i golv, väggar & tak här i vår gamla skånelänga då. Enda vintern vi inte har haft problem med dem var när vi hade 14 katter, varav två honor med ungar... Nå, det medförde andra nackdelar... Så nu är vi nere i tre och en halv, dvs tre egna stallkatter och en invandrad hane som tagit logen i besittning. /S
kerstin z5-6
08-07-2010, 15:14
 Bor ungefär som du fast kustland Västerbotten..Ja problemet kommer verkligen när de är underjordiska..fast i viss mån kan gnagskydd hjälpa med det e också ett pillgöra när det fastnar i taggarna ..
Jeg reiste over til Canada for noen år siden for å studere kanadiske roser. Jeg forelsket meg spesielt i Morden Ruby - nydelig rosafarget speddede kronblader. Jeg har kjøpt tre eksemplarer av MR her i Norge, men jeg tror ikek det kan være samme rosen. Den mangler det spettede på kronbladene. Men Morden Ruby ble min favoritt. Det er også en rose som passer godt ved et gravsted, frodi den ikke blir særlig høyere enn 60-70 cm. Dag
kerstin z5-6
08-07-2010, 18:51
 En favvvo den med
Anders Roslagen
08-07-2010, 20:26
Har tänkt skicka upp en korsning jag gjort, Kerstin, tror vi talade om den för några år sedan och att du kunde tänka dig att testa, men den enda sticklingen som slog rot blev uppäten i vår, grrr. Engångsblommande tyvärr men fullröd och verkar vilja växa som klättrare. Blir det nån rotning i höst så skickar jag till våren. Modern är Hollandica och fadern Hope for Humanity.
kerstin z5-6
09-07-2010, 08:25
BOINK! SÅÅÅ fiin den är,håller alla tummar att den vill rota sig och bo hos mej Jag har numer en skog" Roslagen" Där växer både ask och lönn med mera från dej Fick tillskott till den via Bengt i våras.Nu har jag röjt bort en poppel som fungarat som "amträd" så de får lite mer ljus.de är så fina K
Ezereht
09-07-2010, 13:14
Häftigt med försöksträdgård Kerstin  Jag har lönnbebisar på tillväxt från en forumist. Kanske blir träd nån gång, man får se. Har rönnbebis på tillväxt också. Den borde ju bli något tycker man.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|