SWE_Monstro
Hejsan alla trädexperter....

jag har ett äppelträd som inte mår bra alls... sorten vet jag inte, men de är väldigt söta och röda äpplen iaf...

de senaste två åren så har äpplena och bladen fått svarta fläckar på sig, i övrigt verkade trädet må ganska bra.

Men.. i år så har bladen börjat skrumpna och torka, och nästan alla äpplena ramlade av.

Det 'enda' andra skadorna som jag kan se är att våra kattjäklar har varit framme och använt stammen som klösbräda. Jag bifogar några bilder som visar hur trädet ser ut just nu...

Hjälp.. vad ska jag göra för att hjälpa trädet att bli friskt igen...

Tack på förhand....
Åsa, mälardalen zon 2
Mörka fläckar på blad och frukter brukar vara svampsjukdomen skorv, övervintrar på de nedfallna bladen så man brukar rekommendera att kratta upp dem och gräva ner dem el. slänga i sluten kompost . (alternativt köra över m,ed gräsklippare flera gånger på hösten så de förmultnar innan våren kommer).

När karten faller brukar det ofta innebära att det varit för ont om vatten, fruktträd sköter sig inte själv speciellt inte på moderna grundstammar då brukar man behöva vattna. De gamla frögrundstammarna tog saig långt ner i marken men dagens klonstammar har ofta ytligare och mindre rotsystem = de behöver vatten, man kan gärna börja ge någon rotblöta redan tidigt på våren ifall det verkar torrt i marken.

Det man kan göra för att hjälpa trädet är att ta bort gräsmattan runt stammen, sätta upp skydd så katterna inte kommer åt stammen + vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon