Kamomill
Hej, jag har satt potatissorterna Juliette, Amandine, Cherie och Marine och min fråga är: Vilken av dessa kan man förvänta sig blir klar tidigast? Jag satte dem relativt sent och det har varit ganska kallt fram tills nu... Och hur vet man att det är dags att skörda, är det en bra tumregel att vänta tills potatisen blommar?
/Nypotatissugen
Racemosa
Jag köpte en låda förra året med just de sorterna. Jättegoda! Och jag vill minnas att de är rätt så tidiga allihop.
Jag slarvade en del med kupningen och fick en del gröna potatisar. I år är jag mer noggrann.
De flesta - men inte alla potatissorter - blommar. Cherie och Amandina blommar, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var med de andra.
Jag låter det blomma i en-två veckor, sedan sticker jag ner näven i jorden och plockar upp så många potatisar jag vill ha. (Om jag inte vill ha många på en gång - då åker hela plantan upp.)
Igår avsmakade jag mina första Cherie. Mums!
Kamomill
Tack för ditt svar! Jag tror att jag får hålla mig lite till - plantorna är inte så stora och ingen av dem har börjat blomma ens..

Men den som väntar på något gott... smile.gif
Kamomill
Uppdatering: Jag plockade upp de första Cherie i förrgår, hade tre plantor som vuxit i en låda med plantjord och fått lite försprång jämfört med de i trädgårdslandet. De hade inte hunnit blomma, men potatisar var där (nästan ett kilo) och de smakade himmelskt gott och var dessutom vackra med sin röda färg på skalen. happy.gif Cherie kommer definitivt att bli en favorit framöver.

Idag har jag dragit upp två plantor vardera av Juliette och Amandine, ganska få och små potatisar, men de ser fina ut! Jag trodde de skulle skilja sig mer i formen men de ser ganska lika ut - den ena är inte mer tydligt avlång än den andra (sättpotatisarna var mycket mer avlånga för juliette). Ska hur som helst kokas i olika kastruller så jag kan jämföra - smakutlåtande kommer sen. smile.gif
Piccante
Har skördat en planta Amandine idag. Ganska små men väldigt fina och helt utan angrepp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon