EKLO
Hej,

Sedan förra året har jag plötsligt fått väldiga problem med åkersniglar - förra sommaren var blöt och fuktig här i södra Bohuslän, och det var väl därför de fick en så väldigt gynnsam framfart.

Nu plockar jag mängder av pyttesmå sniglar på kål, sallater och ärtblad varje kväll - tjatigt men förhoppningsfullt effektivt.

Men - och nu till min fråga: Jag minns att jag såg en massa snigelägg i jorden förra hösten när jag höstgrävde landen. Tänkte inte så mkt på det då, eftersom problemet var nytt och jag inte hade haft så väldigt stora problem med dem. Men nu alltså. Därför undrar jag: Finns det ngt listigt sätt att komma åt snigeläggsamlingarna på hösten?

erfarenheter och tips mottages tacksammast
EKLO
Puttar upp frågan
Bassam
Hej

Du kan lägga några höns i nät bur som har stora hål som kan höns äter från dem . du kan står den några dagar på plats sen flytta den till andra plats , på den här sätt höns ska äter alla sniglar med deras nya generationen.

Obs

Du ska borta alla stenar för att de ska inte gömma sig under.

H:Bassam
Preussen
CITAT (EKLO @ 04-07-2010, 12:53) *
Hej,

Sedan förra året har jag plötsligt fått väldiga problem med åkersniglar - förra sommaren var blöt och fuktig här i södra Bohuslän, och det var väl därför de fick en så väldigt gynnsam framfart.

Nu plockar jag mängder av pyttesmå sniglar på kål, sallater och ärtblad varje kväll - tjatigt men förhoppningsfullt effektivt.

Men - och nu till min fråga: Jag minns att jag såg en massa snigelägg i jorden förra hösten när jag höstgrävde landen. Tänkte inte så mkt på det då, eftersom problemet var nytt och jag inte hade haft så väldigt stora problem med dem. Men nu alltså. Därför undrar jag: Finns det ngt listigt sätt att komma åt snigeläggsamlingarna på hösten?

erfarenheter och tips mottages tacksammast

på min odlingslott har det blivit lite bättre med sniglar sen jag hösten 08 under en sten hittade en snigel med ägg. äggen förstörde jag och snigeln klippte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon