Full version: id-hjälp
Alexander-VG-zon3
hejsan

denna växt har växt här ett tag, och trivs och växer bra och klara vintern bra. och sprider sig ganska bra.

har inte sett några blommor än, ser ut som en bladning mellan potentilla och benved. fast inget av det har jag planterat denna har kommit av sig själv. den har hårda och blanka blad lite läder aktiga ja som benved.

någon som vet vad det är för nåt?

bilder
[attachment=51824:ok_ndnr1.jpg]
[attachment=51825:ok_ndbildnr2.jpg]
[attachment=51827:ok_ndbildnr3.jpg]
Gunilla T
Fröplantor av Helleborus?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker också det ser ut som fröplantor av julros och det brukar ta några år innan de börjar blomma.
Alexander-VG-zon3
tusen tack för svar bägge två smiley_small_hug.gif thanks.gif

ja nu när ni säger det så så är det väldigt likt julros, konstiga är att jag har aldrig sått julros frön där, därför tänkte jag aldrig en tanke på det. hur har dom kunnat komma dit ?

en annan konstig sak är att dom sprider sig, små julrosor brukar ju inte sprida sig så, de liksom sprider sig i sidled. eller ser jag fel så det är nya frön som gror. men var kommer dom ifrån. där finns ingen vuxen planta i närheten heller.

jag har haft i kruka däremot på uteplatsen. men dessa har blommat dålig och dog första vintern i kruka.

men då får jag vara glad för min julros-skog för det är mängder av dessa småplantor över allt i olika storlekar med 2-6blad på varje.

det ska bli spännande att se när dom blommar. då har dom funnits där i två vintrar, sedan jag upptäckte dom. kanske jag inte behöver vänta alltför länge tills dom blommar. eller vad tar det?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns något på julrosfröerna som myrorna gillar så de brukar bära iväg med fröerna, så fröplantor kan dyka upp även en bra bit bort från moderplantan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-07-2010, 15:25) *
Det finns något på julrosfröerna som myrorna gillar så de brukar bära iväg med fröerna, så fröplantor kan dyka upp även en bra bit bort från moderplantan.

oj det visste jag inte, här finns ju gott om myror så det kan ju vara en trolig förklaring till det hela.

tack för svaret thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon