Lillpluttan
Vi flyttade in i ett hus, med en fantastisk trädgård, för 1½ år sedan och försöker identifiera allt som dyker upp...Förra ägaren av huset var en riktig växtsamlare och hela trädgården består av rabatter med olika växter. Det känns som om något nytt "poppar" upp varje dag...Vi har inte tid med allt arbete som krävs för att sköta detta så vi ska ta bort/minska rabatter...Men vi har inte kunnat få svar på vad alla växter är, men jag förstår att det är många växtkunniga som är inne på den här sajten så jag hoppas på hjälp och gärna kommentarer om vad ni tycker om respektive växt...värd att spara etc. Vi har ganska mycket av alla sorterna...
[attachment=51834:Ok_nd_1a_R.JPG] Växt 1 (lila blommorna)
[attachment=51835:ok_nd_2a_R.JPG] Växt 2
[attachment=51836:Ok_nd_3bR.JPG] Växt 3
[attachment=51837:Ok_nd_4a_R.JPG] Växt 4, röda blommor
[attachment=51838:Ok_nd_4gul_aR.JPG], tror det är samma växt som förra bilden men med gula blommor!?
[attachment=51839:Ok_nd_6cR.JPG] Växt 5
[attachment=51840:Ok_nd_6vit_bR.JPG], tror detta är samma växt som den förra bilden, men vita blommor!

Mycket tacksam för hjälpen!!

/Lillpluttan, ny i trädgårdsvärlden!
Rihane
Känner igen några.
1. Strandtrift
2. Stjärnflocka
3. vet ej
4. vet ej
5. vet ej
6 o 7. tolvgudablomma
Olle A
1. Trift (Armeria maritima)
2. Stjärnflocka (Astrantia major)
3. Humlesuga (Stachys officinalis)
4-5. Potentilla sp.
6-7. Tolvgudablomma (Dodecatheon media)

Olle
kerstin z5-6
Av dessa är de två sista mer ovanliga i plantskolor och fa den sista/ Dodecatheon dentatum, om den har tandade blad och lägre än den rosa.
Lillpluttan
Tusen tack för snabba svar!!
ohmy.gif)
zaaritha
Nr 5 är hundtandslilja!
mimmi 1
CITAT (Olle A @ 04-07-2010, 18:03) *
1. Trift (Armeria maritima)
2. Stjärnflocka (Astrantia major)
3. Humlesuga (Stachys officinalis)
4-5. Potentilla sp.
6-7. Tolvgudablomma (Dodecatheon media)

Olle

Ursäkta mej Olle, men nr. 3 är ingen humlesuga, utan en Betonica (prakt Betonica)

Nr.3 är en Betonica (betonica grandiflora)
mimmi 1
nummer tre är en prakt Betonica (inte humlesuga som någon annan skrev.)
lavendelgården
Hej! Var bor du - om det är inom rimligt avstånd skulle jag gärna köpa lite tolvgudablommor av dig. Nr tre är definitivt Praktbetonica.
Åsa
norea
Jag var så glad jag kunde en av dem. haha
trean är en praktbetonika. köpte sådana på en plantage i år.

behåll den. den tål tydligen torka och sol. rekommenderades i en växttidning att ha i en sommarstuga där man inte har tid att sköta trädgården så bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon