Hej
Fick av en bekant en liten uppdragen planta av Rosépeppar.
Hon hade satt frön och jag fick en av henne. Den växte långsamt men nu jäklar sätter den fart.
Den är ca 25cm hög nu och börjar bli lite vinglig, den står i kruka i ett typ orangeri men funderar på att sätta ut den.
Frågan är..... ska man toppa den? Men då blir den väl inte högre?
Den är släkt med vår rönn, och dessa klara ju sig själva vad jag vet:-)
I vinter måste jag ha den frostfritt inne skulle jag tro.
Någon som vet något om denna fina buske/träd?
Mvh Tommy
Alexander-VG-zon3
04-07-2010, 18:03
Rosepeppar är inte släkt med rönn det är inte samma släkte. och inte ens i samma familj. rönn tillhör rosväxterna medan rosepeppar tillhör sumakväxterna.
dom gillar värme, så du måste inte ta ut den om du inte vill utan den kan växa inne i ett ljust utrymme där det är varmt och skönt. ska du sätta ut den så avhärda först mot solen och helst ska det vara över +5c på nätterna (även om den tål betydligt lägre än så, så vill den ha varma nätter för att växa bra), när dne vant sig vid att vara ute så placera den i ett varmt och skyddat läge med sol. ge den näring och vatten så växer den sig fin, låt den torka upp lite innan du vattnar igen. du kan toppa den om du vill. då kommer det nya sidogrenar. toppa 3-5mm ovanför en nod, bladveck, blad. dom nya grenarna blir ju högre och bredare.
den måste inte övervintra kallt men frostfritt, runt +10c +15c kan vara lagom att ha den på vintern. gärna extra ljust. det är det extra ljuset som gör att den klarar vintern bra.