tvilling77
Bären liksom torkar bort och bladen känns väldigt ljust gröna! Kan den lida av näringsbrist? Bör jag gödsla? Den verkar heller inte orka slå ut sina blad högst upp, så har den inte betett sig tidigare år! Har nu rotvattnat den ordentligt i ett par dagar eftersom jag upptäckte att det var väldigt torrt djupare ner i jorden, tyckte ju själv att jag varit duktig på att börja vattna tidigt i år och ofta....
Cilla
Låter som vattenbrist, som du redan anat. Du skriver inte hur gammalt trädet är, men körsbär också i vuxen ålder reagerar ganska snabbt på torka och fäller en del av bladen om det blir för torrt.

Gödsla behöver man sällan göra, det är ofta tillräckligt i också en sandjord för körsbär. Däremot kan träden inte ta upp näring om det inte finns vätska i jorden.

En annan möjlig orsak till gulnande blad och bladfall samt intorkade toppar kan vara att grävarbeten eller lagring av material har skett i trädets rotområde.

Börja med att vattna där trädet tar upp mest näring, dvs i marken under kronans ytterområden. Körsbär, också vuxna träd, ger ofta snabb reaktion med att hålla bladen mer uppåtsträckta och ge dem mer spänstig karaktär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon