Full version: ID-hjälp
Jegra
Har två praktfulla, storbladiga perenner som på hösten blommar i vackra gula stänglar. Men vad är det för något?

En med vackra röda toner.

Och en grön, med lite mindre blad och vekare bladskaft.
Kryddan03
Jag gissar på klippstånds (ligularia dentata).
Jegra
Ja, klippstånds verkar det absolut vara. Den mörka måste ju vara en dentata, men den helgröna är klurigare. Kanske får jag återkomma när den blommar, eller ta några närbilder, den syns inte så jättetydligt på den här bilden.
Gunilla T
Japp - det är en Ligularia dentata - klippstånds, antingen namnsorten `Desdemona´ eller `Britt- marie Crawford´
Gunilla T
Den gröna är Ligularia stenocephala - gullstav. Törstiga växter så vattna rejält nu när det är varmt.
Jegra
Tack så mycket! Såg några bilder på gullstav och grunnade på om det inte kunde vara det. smile.gif

Den mörka är nog en 'Desdemona', 'Britt-Marie Crawford' Verkar vara blåare i tonen.

En eloge till folket här på odla, jag har fått massor med hjälp så här långt, kanske kan jag med tiden också bidra med annat än frågor. smile.gif
Jegra
Måste bara dela med mig av en bild på gullstaven som börjat blomma:

Monica zon 1
Underbar bild!
o alla fjärilar så härligt.... jag har knappt sett några fjärilar denna sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon