Fick tre småplantor av en buske som heter Kambana hem från Karpathos, Grekland för några veckor sedan.
Det var gula klock/trumpetformade blommor på den, ca 5-7 cm långa, underbart vackra men utan doft.
Vad gör jag för att få dem att trivas här? Vill gärna ha dem på altanen om det går, nu står dom i kruka i växthuset i väntan på info. Någon som har någon hjälp att komma med?
Alexander-VG-zon3
04-07-2010, 19:10
har du bild på dom ?
svår att ge råd om man inte vet exakt vad det är, som jag spontant tänker på är Tecoma stans.
Bengalow
04-07-2010, 19:16
"Kampana" på grekiska betyder klocka, så jag föreslår att det är en Campanula. Titta på Google...
Har kollat tecoma stans, det är inte den, snarlika blommor men bladen påminnde om pilblad, ca två meter hög buske. Dom första korten blev kass, glömde att ta nya.
Alexander-VG-zon3
04-07-2010, 20:58
CITAT (imjoh @ 04-07-2010, 21:51)

Har kollat tecoma stans, det är inte den, snarlika blommor men bladen påminnde om pilblad, ca två meter hög buske. Dom första korten blev kass, glömde att ta nya.
vad tror du om denna då ? liknar det den mer ?
Thevetia peruviana - Tevetia eller kanske arten Thevetia thevetioides. det finns några fler arter också.
om det är en sådan så sköter du den på samma sätt som Nerium.
Alexander-VG-zon3
04-07-2010, 21:10
fler förslag kan ockås vara en Allamanda spp. dessa växter får gula trumpet blommor med pil likande blad.
Tack snälla du, har letat i många timmar, är nog tecoma stans. Då vet jag att jag ska sköta den som nerium och då kan jag ha den på altanen under sommaren. Jag tycker att blommor är de trevligaste souvernirerna. Har lantana, rosa från Egina, Orange från Kreta bla. Fick vi bougainevilla på hotellet men är tveksam till att den tar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.