akagebeck
04-07-2010, 22:10
Hej!
Jag skulle plocka mina första jordgubbar i mitt land idag och upptäckte till min stora besvikelse att flera jordgubbar inte alls var särskilt goda!!! :-(
Det var de som var lite mindre och mörkare röda, som smakade direkt illa, beskt och surt. Vad kan det bero på?
De som var lite större och ljusröda var söta och goda, som tur var ;-)
Vad beror detta på? Nån som har nåt tips att ge?
Anna
Hej
Det betyder att de inte får tillräckligt vatten.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
05-07-2010, 08:12
kanske tod du dom som var väldigt övermogna ?
annars brukar jordgubbar ge bra skörd, om det är en bra sort och dom har soligt läge och bra jord.
akagebeck
05-07-2010, 22:32
Ok, ska man vattna väldigt mycket? Jag har nog inte gjort det så mycket. De står på soligaste platsen på tomten men det betyder skugga från kl14 och framåt.
Det är nog bra jord iallafall, hälften kogödsel och hälften Hasselfors E-jord. Borde väl vara tilltäckligt bra? Ska man gödsla på mer ändå?
Jo, kanske var de som smakade beskt lite övermogna.
Tack för tips! Ska se till att vattna mer.
Anna
Jan af Lisö
06-07-2010, 11:55
Hur gamla är dina plantor ? Jordgubbsplantor skall man inte ha längre än kring 3 säsonger, max 5?
Jag skulle tippa på övermogna och för lite vatten, och inte för gamla plantor.
Jag har några gamla jag borde byta ut (6:e eller 7:e år nu

) men ibland hittar jag bär som har "torkat in" ungefär, och dom är lite beska. Och tillkommer överallt, inte bara på dom gamla plantor (jag slarvar med vattning nämligen.....)
Tror nog att vattningen är det som det främst brister på. Se till att vattna nu ordentligt så de kart som kanske finns kvar får en chans att bli mumsiga!
Det första min son gör varje dag nu när han kommer hem fr dagis är att vittja smultron- och jordgubbsplantorna. Suveränt och precis som det ska vara! Tur att jag planterade nya för två år sedan, i år är det rikligt med stora röda bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.