ängsvädd
Jag har endast en akvileja, den kommer år efter år i en kruka som står utomhus året om.

Hur ska jag göra för att föröka den? Vill ha den på tomten.

Akvileja, är det ett gammalt namn för aklejan förresten? Tycker akvileja låter så vackert.
mamamaggan
Ta vara på fröerna och sätt dem så får du fler. Om din akleja blivit pollinerad så ska du ha fått en frökapsel och när den är på gång att öppna sig så tar du hand om fröerna.

ängsvädd
Tack. Ska jag så dem inomhus till våren och sedan plantera ut?
kerstin z5-6
Ja:)
Åsa, mälardalen zon 2
Akleja behöver ofta kallstratifiering för att gro + de brukar pollinera sig med andra aklejor så det är inte säkert att avkomman blir 100% lika moderplantan.
Alexander-VG-zon3
jag brukar bara slänga fröna där jag vill ha dom och de brukar gro snällt.
kerstin z5-6
du ja Flaxxs som bor i tropikerna:)
Fågelvägen
I zon 2-3 går det också bra att bara slänga ut akvilejafrön. Aldrig har jag sått dem inomhus! När man väl fått några att trivas dyker det sedan upp plantor överallt. Bra att lära sig känna igen de pyttesmå trebladiga fröplantorna - ifall man brukar rensa i rabatterna...
ängsvädd
Tack för era svar.

Tyvärr dyker det inte upp akvilejor lite här och var sad.gif Jag tror det beror på att Jag har en vildäng som invaderats av skogsfräken?

När och var ska jag i så fall strö ut fröna, jag har inga rabatter?

Jag kanske gör på båda sätten.

Hur kallt behöver fröna förvaras om de ska kunna gro? Räcker kylskåpet? Ska man ha dem där under hästen och vintern?
kerstin z5-6
Gör såhär
samla fröet när fröskidorna skramlar" och verkar torra
Förvara dem i ett kaffefilter
Så dem i en kruka med fuktad såjord i feb-mars-ställ ut krukan,under snön om du har snö..dra en plastpåse över krukan innan
Tag fram och gro inne efter 4-6 v eller lämna kvar den ute tills det tinar.Ta av påsen när värmen kommer Håll krukan fuktig
(man kan även fixa denna kylperiod i kylskåpet, observera att fröna ska sås i såjord innan, bara kyla fröna hjälper inte )
ängsvädd
1000 tack Kerstin för dina råd biggrin.gif Ska spara som dokument smile.gif
Peztis
Eller så gör du det enkelt för dig och lägger fröna i en kruka i höst (framåt oktober-november så där), ställer den skyddat från sol och låter den stå där tills det blir vår. Håll då koll på krukan så att den inte torkar eller drunknar i vatten.

Jag har gjort på alla sätten och drunknar nu i mina små plantor! biggrin.gif
Nettan8
Precis,, gör som Peztis sa om du vill göra det enkelt för dig. Jag hade massa fröer förra året som jag slängde ut i pallkragen på hösten och lät det vara. Nu har jag massvis med plantor!! Hur enkelt som helst. Nu är jag bara extra spänd på att se vad det blir för färger på dem....
Ps,, glöm hästen o lägg dem under hösten istället crazy.gif hihi,, va bara tvungen
Peztis
CITAT (Nettan8 @ 06-07-2010, 20:09) *
Ps,, glöm hästen o lägg dem under hösten istället crazy.gif hihi,, va bara tvungen

rotfl.gif

Glömde ju bort att svara på det där med akleja och akvileja.
Jag tycker också att akvileja låter mycket vackare, sa nästan alltid det förut men nu blir det mest akleja.
Jag tror att det är lite beroende på var man bor men även att man förr sa akvileja ("Kom liljor och akvileja, kom rosor och saliveja...").
Det vetenskapliga namnet är ju Aquilegia.

Läste just nu på Wikipedia för att se om där stod något om Akleja/Akvileja men nä, inte egentligen. Däremot så stod det att den även kallas för Älvahandske. Men guuuuuu så vackert! wub.gif
ängsvädd
Peztis - toppenbra tips yahoo.gifbiggrin.gif Det passar mig alldeles utmärkt biggrin.gif

Superintressant info kring namnet - tack biggrin.gif

Så tokigt det kan bli när man slinter på tangenterna giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon