tyffe
Enligt konstens alla regler har jag gjort två satser flädersaft i varsitt femliters höganäskrus. de har stått i tre dagar i rumstemperatur på golvet med en hink flädervin på jäsning på byrån ovanför. i morse när jag skulle röra om i höganäskrusen bubblade det som kolsyra i båda krusen.. jag har använt olika slevar i saftkrusen respektive vinhinken. saften är gjord på fläderblommor, vatten, socker, citroner, citronsyra och atamon. jag har alltså haft i konserveringsmedel redan innan jag silat upp saften. är det någon som har en aning om varför båda saftkrusen börjat jäsa, och går det att rädda saften ändå?
Aqvakul
Fläderbärssaften gör vi alltid i kylskåpet - sen fryses den in. Tyvärr är den väldigt "lättjäst", särskilt i denna värmen..
(vinsatsen ovanför är säkert helt oskyldig)

Det går inte att "reversera" processen". Är den bara lite jäst så kan den kanske förtäras som lite mousserande - i så fall bums in i kylen...
ninnisky
CITAT (Aqvakul @ 05-07-2010, 05:59) *
Fläderbärssaften gör vi alltid i kylskåpet - sen fryses den in. Tyvärr är den väldigt "lättjäst", särskilt i denna värmen..
(vinsatsen ovanför är säkert helt oskyldig)

Det går inte att "reversera" processen". Är den bara lite jäst så kan den kanske förtäras som lite mousserande - i så fall bums in i kylen...

Gjorde förra året en "fläderbärschampagne" som först fick stå i rumstemperatur i 6 dagar och jäsa och sedan in i kylskåpet en vecka. Den var riktigt god! Receptet fanns i Allt om Mat.
Kanske ett tips till dig, Tyffe....
Äppelpäppel
CITAT (ninnisky @ 05-07-2010, 17:11) *
Gjorde förra året en "fläderbärschampagne" som först fick stå i rumstemperatur i 6 dagar och jäsa och sedan in i kylskåpet en vecka. Den var riktigt god! Receptet fanns i Allt om Mat.
Kanske ett tips till dig, Tyffe....

Mmm... "fläderärs champagne"! Låter mums. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av receptet eller tipsa om i vilket nummer av Allt om Mat du hittade det. smile.gif
ninnisky
Här kommer receptet till fläderchampagnen

http://www.alltommat.se/recept/fläderchampagne-11600

Lycka till! biggrin.gif
Äppelpäppel
Tack!
Måste provas! smile.gif
Milda

Hejsan!

Jag gör alltid mina satser med fläderblomssaft i varmt kök, i hinkar, sköljer blommorna noga och efter varm sockerlag hällts på lägger jag plastfilm och hinklocket så blir där vacum. Sen rör jag inte saften på 5-7 dagar dags att hälla upp. Alltid lika fin.

Såg att det stod om fläderblomschampagne och där är ju saken att få till jäsning genom att låta pollen vara kvar på blommorna, absolut inte skölja dem.

En tanke bara att det kanske är detta som stör din saft. Citronerna samt citronsyran håller saften i ordning med. Brukar ta potatisskalaren och skala av citronskalet, pressa ur saften och klippa av de mesta vita på blomklasarna för en mer lemonadsmak.

Hoppas ditt blir bra nästa säsong. plastspännerna med lock tätslutande finns tex billigt på Biltema, värt attt ha till bärplockning och safttillverkning smile.gif

Lycka till! Hoppas vinet blev lyckat iaf.
tyffe
åh, tack för tipsen. jag frös in lite av saften som jäst och ska prova att gör glass eller nåt liknande sen. men det låter ju väldigt logiskt att inte ha hela frukter i.. får prova mig fram nästa år igen. ska testa champagne då med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon