MissKay
Hej,
Läste om ett nytt snigelmedel, Natria mot sniglar, och tyckte nästan det lät för bra för att vara sant. Lovade mina föräldrar att kolla upp medlet då de har stora problem med mördarsniglar.... Så är det någon som testat detta medel och framförallt - vad är er erfarenhet? Jag läste om det här: http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article7328027.ab

Tack på förhand!
MK
varghem
tycker det påminner om effekten på Snigelfritt???
Åsa, mälardalen zon 2
Söker man på medlet verkar det vara baserat på järnfosfat precis som snigelfritt så det kanske inte är så stor skillnad mer än att det är en aning högre dos järnfosfat i natria + det är ju ett annat namn + annan tillverkare. +Natria har ju en ströflaska istället för kartong.
MissKay
Hm, på det vis. Men är det ingen som provat? Vore väldigt intressant att få en liten recension :-)
Vad säger ni som provat snigelfritt då? Är det effektivt?
varghem
Ååååååh ja.... sniglarna har sökt sig till nytt ställe eller gått hädan
mamamaggan
Har inte testat Natria men Nemaslug , funkar alldeles utmärkt. Dödar några sniglar och häller på Nemaslug De döda äts upp av andra sniglar . dör och äts upp av andra.......................

Det funkar bra i alla fall, har fått ner antalet med minst 75 - 80 % hittills men det är snart dags att ge dem en kur igen.
MissKay
CITAT (varghem @ 06-07-2010, 09:20) *
Ååååååh ja.... sniglarna har sökt sig till nytt ställe eller gått hädan

Menar du Natria eller Snigelfritt? Hur länge har du behövt hålla på / hur strort var problemet?
Tack på förhand!

CITAT (mamamaggan @ 06-07-2010, 10:44) *
Har inte testat Natria men Nemaslug , funkar alldeles utmärkt. Dödar några sniglar och häller på Nemaslug De döda äts upp av andra sniglar . dör och äts upp av andra.......................

Det funkar bra i alla fall, har fått ner antalet med minst 75 - 80 % hittills men det är snart dags att ge dem en kur igen.

Låter ju bra! Innebär det att de inte ligger kvar på gräsmattan mer än så lång tid det tar för de andra att äta upp? (urk förresten...)
varghem
Använder snigelfritt.... problemet var inte så jättestort då sniglarna verkar komma från grannen och dom plockade rätt friskt i våras. Men från ett väldigt överkomligt angrepp av sniglar till i stort ingen snigel tog det 3 omgångar utstrött bland växterna.
Kanske nån vecka??? Ingen synlig död snigel här heller.
Gossen Ruda
När jag hade som värst använde jag Snigelfritt och det hjälpte, både mot bruningarna och den vanliga trädgårdssnäckan. Nu har det hänt något märkligt för förra året var det betydligt mindre antal sniglar trots att inte stött ut något eller hittade så många att stampa/klippa. I år har jag kanske sett 10-20 st sammanlagt!!!!!! För två år sen kunde jag klippa över hundra per kväll.
mamamaggan
CITAT (MissKay @ 06-07-2010, 22:13) *
Menar du Natria eller Snigelfritt? Hur länge har du behövt hålla på / hur strort var problemet?
Tack på förhand!
Låter ju bra! Innebär det att de inte ligger kvar på gräsmattan mer än så lång tid det tar för de andra att äta upp? (urk förresten...)

Ja de som jag dödar finns inte kvar nästa kväll. Tycker också att det är bra att inte behöva ha något medel liggande på marken.

Har hört mig för med en expert på Naturhistoriska muséet ( blev rekommenderad av min kommun att vända mig dit ) om vad han tyckte om Nemaslug. Han ville inte rekommendera något medel, att plocka var det enda han ville rekommendera , men han svarade att Nemaslug är bara giftigt för sniglar .

HelénE
Jag köpte detta nu sist utan tanke på att det skulle vara nytt, trodde det var "snigelfritt" i ny bättre förpackning.
Funkade i alla fall precis som snigelfritt i användandet och verkar fungera. Enda skillnaden är just att förpackningen är bättre eftersom den är plast och inte pappkartong som förstörs om man glömmer ta in den.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon