Jan af Lisö
Jag blev våren 2003 lycklig ägare av björnbäret 'Blue Satin' i min trädgård i södra Stockholm. Björnbäret frodades, och varma höstar gav det t o m en del bär. Men denna hemska vinter frös björbäret ihjäl, trodde jag. Fjölårsskotten var döda, och det kom inget i närheten av växtplatsen. En ny björbärsbuske 'Tripple Crown' införskaffades och planterades i en annan del av trädgården...

Den sista månaden har det dock kommit mellan 10 -15 nya björnbärsbukar i en radie av ca 5 meter från det stället där Blue Satin växte tidigare och jag upptäcker nya varje helg. Vet ej hur det kommer att utvecklas, men vill ändå ta tillfälle i akt och varna för björnbäret 'Blue Satin', om man inte vill få en invation i sin trädgård.
Aqvakul
Varför inte satsa på entrepenören i dig och starta plantförsäljning... devil.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Så brukar väl björnbär bete sig då huvudplantan dött. Jag grävde upp en Douglas som frös ner varje år så jag fick ju ändå inga bär och trots att jag tog bort så mycket som möjligt måste alla rotbitar flera meter bort ha stimulerats att skjuta skott när själva huvudplantan var borta men det var ju bara att slita upp alla skott man såg under en sommar sedan har den inte dykt upp igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon