ängsvädd
Jag ska anlägga en liten kryddträdgård i lerjord. Jag ska näta in mot rådjuren. Har redan mynta som växer vilt.

Kryddlandet vätter mot söder och jag vill ställa de lägsta kryddväxterna längst fram och successivt de högre längre bak, de högsta längst bak. Kan ni hjälpa mig med placeringen av växterna?

Har fått reda på att citronmeliss, timjan, salvia, rysk dragon o även fransk dragon är härdiga i zon 2-3. Timjan verkar tyvärr vara snigelgodis.

Kan ni ge fler tips på vinterhärdiga perenna kryddväxter?

Åsa, mälardalen zon 2
Salvia, fransk dragon, timjan, lavendel funkar bra i zon 2-3 ifall det är väldränerat (timjan växer normalt sett på ganska torra platser där det inte finns så mycket sniglar så en torrare plats kan ju vara bra till den) så har du lerjord säger jag gör upphöjt kryddland så dräneringen blir bra ifall du ska odla dessa. Även vinterkyndel funkar i hyfsat väldränerat kryddland. Oregano funkar ju också bra både i lite torrare och fuktigare kryddland nackdelen är ju alla fröplantor man får. Temynta brukar funka i kryddland som är fuktigare + även gräslök gillar lite fuktigare jord.
ängsvädd
1000 tack för svaret biggrin.gif

Det underbara - också - är att kryddväxternas blommor lockar till sig fjärilar biggrin.gif

Innan jag såg ditt svar hade jag hittat följande fakta på perenna, vinterhärdiga kryddväxter i zon 2-3:

Citronmeliss - upp till 80 cm hög
Oregano - 50 cm
Mynta (alla sorter) - 30-70 cm
Salvia - 60 cm hög
Timjan: 15-40 cm
Isop
Rysk dragon - smakar nästan inget - ofta 1 m hög
Fransk dragon - kan behöva vintertäckas med löv o granris. - 60-70 cm
Gräslök: Tuvor
Vinterkyndel
Alexander-VG-zon3
jag har aldrig märkt att sniglar gillar timjan. i trädgården har jag många växtätande sniglar och där växer många olika timjan arter och dom är det ingen som äter.

Jag håller med Åsa om att du nog ska försöka göra det upphöjt. fyller du upp meds väldräneradjord så har du ju leran under som sedan rötterna kan söka ner sig till och hitta fukt. så det kan bli en bra grund.

förutom dom kryddor/ört som redan skrivits upp så vill jag rekommendera isop, rosenmynta , stenkyndel, alpmynta, malört (arter och sorter), rödbladig salvia (och andra arter), fler timjan arter och sorter, grekiskoregano, curryört och helgonört (kan må dåligt under kalla/dåliga vintrar, själv har jag i zon 2 som klarat denna vinter).
ängsvädd
1000 tack för ditt svar flaxss biggrin.gif

Kan det vara det att jag satte ut en timjan jag köpt på konsum istället för en från en plantskola?

Har iaf sått flera timjan vulgaris - vild timjan - då vet jag att jag vågar sätta ut dem smile.gif

Helgonört var en ny bekantskap för mig - ska kolla upp. Curryört låter jättespännande biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
Thymus vulgaris är kryddtimjan. jag har kryddtimjan både från mataffären och från plantskolan och frösådda och aldrig sett sniglar nära dom eller sett någon äta på dom. hos mig har det inte hänt.

ja Helgon (Santolina chamaecyparissus) - och Curry-ört (Helichrysum italicum) är trevliga växter, men vill ha det väldränerat och ha ett soligt och varmt läge. skotta över mycket snö över dom.

en annan att inte glömma är ju johannesört (finns flera arter och sorter) vackra växter som passar där det är torrt och soligt.
ängsvädd
OK.

Tack för tipsen biggrin.gif

Pga hälsoläget så orkar jag inte med att skapa en upphöjd kryddträdgård. Det får bli färre sorter, de som funkar på lerjord, leran fylls ju på med mullager från nedbrutna växtdelar så den blir successivt mullrikare, har vildäng som jag inte slår.

Platsen där jag ska ha kryddorna är iaf i den torraste delen. Oregano trivs iaf där och mynta har jag på andra skuggigare o fuktigare ställen smile.gif

Eventuellt lejer jag någon som kan hjälpa mig med upphöjningen.
Peppen
Jag har bara begränsade erfarenheter av det där med odlande men här kommer mina tips.

Försök ha god tillgänglighet till hela landet med stigstenar eller dylikt. Jag har fyra stenar man skall utöka till åtta nästa år.

Jag gjorde ett försök att ha korta fram och långa bak men det var svårt. T.ex salkvian som är låg skuggar totalt medans dillen som är hög knappt skuggar något. Jag skall försöka att glesa ut odlingarna nästa år för att få det ljusare.

Raka rader i tydliga riktningar tror jag underlättar ogräsrensnig då hjärtblad är svåra att skilja åt.

De plantor jag skall förkultivera i fönster skall jag sätta i fiber kruka istället för pluggbox då detta blir för småttigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon