iggebond
Hej!
Är det någon där ute som vet vad trampnäva är för något? I ett nyligt nummer av Allers trädgård så fick man tips om att trycka ned trampnäva mellan stenplattorna på altanen om man rensat där. Jag har försökt googla men inte hittat info. Hjälp!
Gossen Ruda
CITAT (iggebond @ 05-07-2010, 15:52) *
Hej!
Är det någon där ute som vet vad trampnäva är för något? I ett nyligt nummer av Allers trädgård så fick man tips om att trycka ned trampnäva mellan stenplattorna på altanen om man rensat där. Jag har försökt googla men inte hittat info. Hjälp!

Kan det vara trampnarv som åsyftas? Undvik den i så fall, trivs den sprids den till hela trädgården och blir ett svårbekämpat ogräs.
Aqvakul
Jag har den faktiskt mellan mina plattor och den håller sig där...

ninnisky
CITAT (Aqvakul @ 05-07-2010, 14:08) *
Jag har den faktiskt mellan mina plattor och den håller sig där...

Jag har den också mellan mina plattor -MEN där håller den sig minsann inte. Hittar den lite varstans i rabatterna thumbdown.gif
skogstroll
för mig är det en eländig näva som växer som ogräs och som jag hoppar ilsket på whistling.gif men det finns säkert nåt som heter trampnäva
Aqvakul
Annars finns det många miniatyrarter av timjan, som knappast sprider sig och som är oerhört vackra när de blommar. Men hur tramptåliga de är, är väl lite osäkert..
iggebond
Tack för svar! Såg att jag valt fel forum, skulle ju ej vara ngt trädgårdsrelaterat i detta småprat....hmmm är ny på det här.
Aqvakul visar bild på det jag tror är trampnäva(om det nu finns nåt som heter så), och jag har det också mellan mina stenplattor , men den sprider sig även till rabatterna. Så för mig känns den som både ris och ros, för den är lite söt när man tittar noggrannt.
Pote2illa
CITAT (Aqvakul @ 05-07-2010, 17:58) *
Annars finns det många miniatyrarter av timjan, som knappast sprider sig och som är oerhört vackra när de blommar. Men hur tramptåliga de är, är väl lite osäkert..

Jag har en gråtimjan, som också kallas tramptimjan. Den hst små söta rosalila blommor och om den bara får rota sig tål den att kliva på i mina gångar. På latin heter den Thymus praecox "Minor"

Längtar efter svalka sweatingbullets.gif ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon