När vi grävde för att bygga växthuset la vi all matjord i en stor hög.
Nu när jag använder jorden till bädden i växthuset finns en hel del myror som följer med.
Min jord hög har blivit en jätte myrstack....
Sökte lite om myror här, det verkar vara nånting man absolut inte vill ha i växthuset!
Jag försöker gräva upp dom små rackarna i en hink men dom är så många och snabba....
Vad ska man göra?
Lösningen heter Myrr och går att finna i de flesta större affärer vid trädgårdsavdelningen.
Chamomille
05-07-2010, 17:36
Myrr är väldigt giftigt och det skulle jag aldrig lägga i ett land. Däremot vatten... Fick själv in myror i växthuset i våras (odlar i stora hinkar) och de försvann iom att jag vattnade

Nu kanske det inte är lika enkelt att dränka dom om man odlar i bäddar, men ge inte upp
Inte då, det är giftigt för mikroorganismer, framförallt i vatten inte för växter i sig.
Tack för svaren!
Jag satt och skyfflade upp så mycket jag orkade...
Fick inte upp alla, hoppas att det inte blir problem längre fram
Personligen hade jag inte hällt ut Myrr i odlingsbäddar eller krukor där jag odlar ätbart. Sedan får det stå vad det vill på burken. Då hade jag hellre provat att lägga ut en myrdosa och hoppats på den.
Ally, jag tror att det löser sig med att du håller det konstant fuktigt, det gillar de små rackarna inte alls. De kommer då att söka sig till torrare lägen att bo på.
Det tror jag med.
Jag vill undvika använda medel (inte ens såpa mot bladlöss!)...
Fast "snigel fritt" använder jag, måste jag erkänna.... Annars får vi inte några jordgubbar!
officinalis
07-07-2010, 18:55
Vill man verkligen använda ett medel som dödar mikroorganismerna i jorden där man odlar?
Att hålla jorden fuktig har effekt mot svartmyror enligt min erfarenhet i alla fall. Men det kräver förstås att du odlar växter som gillar att stå i fuktig jord.
Anja Danmark
07-07-2010, 20:00
Jeg har også myrer i drivhuset, men de er ikke noget problem, da de ganske rigtigt ikke kan lide fugt...
Hvis du har jordbede i drivhuset, skal de bare vandes meget grundigt igennem og derefter dækkes med græsafklip eller andet, som kan holde på fugten - så kommer de ikke til at genere dig. De forsvinder ikke, men de bygger ikke tuer i fugtig jord.
Jeg bruger slet ikke gift i haven - og kunne da bestemt slet ikke forestille mig det i drivhuset, hvor der kun dyrkes spiselige afgrøder!
Chamomille
07-07-2010, 20:38
Håller med er Anja och officinalis. Aldrig i livet att jag skulle hälla/lägga något gift i växthuset där man odlar ätbart! Läste någonstanns att faktiskt myrr tas upp av växter

.
Men som sagt vattna är det bästa medlet och myrorna gör ingen skada på växterna, bara på en själv om man tycker att de är obehagliga
Gossen Ruda
07-07-2010, 21:15
Det enda man behöver oroa sig för är man fått med myrdrottningen i jorden. I så fall kan hon med hjälp av några arbetare bygga upp ett nytt bo men jag tvivlar på att det sker. Däremot kan alla arbetslösa arbetsmyror kila omkring ganska länge och leta efter boet. De dör så småningom och problemet är löst.
Ja, absolut, när jag sa "Det tror jag med." menade jag om
CITAT
Personligen hade jag inte hällt ut Myrr i odlingsbäddar eller krukor där jag odlar ätbart
Jag tänker inte använda myrr i jordbädden!
Jag kommer att odla tomater och gurka där, dom vill nog ha det fuktigt, eller hur. Och en vinranka, redan planterat.... Hoppas att den vill inte ha torrt....
Chamomille
07-07-2010, 21:42
CITAT (Ally @ 07-07-2010, 22:18)

Ja, absolut, när jag sa "Det tror jag med." menade jag om
Jag tänker inte använda myrr i jordbädden!
Jag kommer att odla tomater och gurka där, dom vill nog ha det fuktigt, eller hur. Och en vinranka, redan planterat.... Hoppas att den vill inte ha torrt....

Oroa dig inte. I vårat gamla växthus med bäddar hade vi också en vinranka samt tomater och gurka. Där var ett myrbo av storleken xl. Det befann sig intill vinrankan. Men det var ett gammalt bo. Förmodligen så var boet under någonting som det brukar vara t.ex nån sten eller bräda. Men när jag började vattna så försvann det till slut. Glöm inte att vattna intill kanterna överallt så att lixom hela jorden blir genomblöt. Det retar dom små rackarna

Jag vattnade varje dag och myyycket

Det dör inte dina växter av.
Precis vad jag vill höra!
Nettan8
09-07-2010, 09:43
Läste någonstans att man kan vattna dem med Fun light... det skulle funka o det är ju inte så giftigt.. för oss iaf. Någon som testat detta tips?
Gardengirl
11-07-2010, 19:11
Ja jag har också hört om att Fun ligth ska vara otroligt bra mot myror. Märkte i helgen att jag också fått in myror i mitt växthus, så imorgon åker jag och inhandlar saften.
http://www.expressen.se/halsa/1.1294461/fu...t-kul-for-myror
CITAT (Nettan8 @ 09-07-2010, 10:43)

Läste någonstans att man kan vattna dem med Fun light... det skulle funka o det är ju inte så giftigt.. för oss iaf. Någon som testat detta tips?
Och det häller folk i sig frivilligt...? Blääää för aspartam!

Jag menar, om nu t o m myrorna flyr ifrån det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.