Hej!
Har försökt få klarhet i vilken sorts dragon som är den odlingsvärda. Efter vad jag förstått ska det vara den franska enligt odlas
beskrivningDet som är förvirrande är att den ryska verkar säljas under samma namn - Artemisia dracunculus. Beställde just från Impecta en dragon med det latinska namnet för att sen upptäcka att den kallas rysk. ¨Nån som vet vilken sort det är dom säljer? Kan man hitta frön till den franska nån annanstans?
Gunilla
hmmm... hittade nog svaret själv. Tydligen går inte fransk dragon att föröka med frö. Får väl köpa en planta istället.
Håhåjaja, man lär sej nåt nytt varje dag!
Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
17-01-2004, 15:37
Det är den franska som har bäst smak. Går inte att föröka med frö som du redan förstått. Fransk dragon är härdigare än vad som brukar anges(anges ofta härdig till zon 1-2) har man väldränerad växtplats + snö så klarar den sig långt upp i landet, det finns folk som odlar fransk dragon i zon 5-6 utan problem.
Jag odlar fransk dragon på friland... *le* I zon 4-5 & många vintrar så har jag glömt att täcka.
Men när det gäller rysk dragon, så kan man från samma påse få flera plantor med olika styrka & aromatik i smaken, så nog tycker jag att den har fått oförtjänt dåligt rykte. Visssa plantor smakar bara fadd dy, medans andra är otroligt nära den franska i smaken Ytterligare andra från samma kan har en helt unik, men god version av den typiska dragonsmaken. Själv har jag en rysk planta som drar lite åt persilje- & timjanhållet. Blir ånnu mustigare vid torkning. Å jösses vilken växtktaft den har sedan!
Dragon är dessutom bra utfyllnadsgrönt på svårodlade ställen i perennrabatten...
Kul!
Då kan det ju löna sej att dra upp ett par plantor iallafall - med lite tur kanske nån blir både vacker och ätbar!
tack för tipset,
Gunilla
Ingrid på Västkusten
18-01-2004, 11:59
Alltså Rysk Dragon har så oförskämt dåligt rykte. Blanda den med lite libsticka så är den kalas. FRansk är fransk å rysk är rysk ...å båda har en plats tycker då jag. Likaså libstickan :-) bästa buljongen som finns!
Hälsar ingrid
Stämmer att en del dragon(rysk)plantor kan få väldigt fin smak....en del kan det bero på växtplats och jordmån antar jag...
Ingrid på Västkusten
14-02-2004, 22:00
Jajemen :-)
Hälsar Ingrid
MadeleineB
28-02-2004, 01:26
Hej!
Jag håller absolut med Mynta med flera, som skriver att den ryska dragonen kan vara värd att odla!
För det första går den visst att äta! Och kan vara god, fast den oftast inte har så kraftig smak. Prova det här: ta en hel fisk, rensa den och fyll "magen" med färsk rysk dragon. Grilla den hel och servera med nypotatis, eller färskpotatis som vi stockholmare säger, och sallad. Gudomligt gott. Fast ni får väl spara det tipset till sommaren, eftersom det inte går att använda torkad...
För det andra: den är en otroligt vacker, stor och fin växt med busklikt växtsätt. Vacker! Och lättodlad!
Personligen tycker jag inte att det är värt besväret att torka den ryska, men som sagt äter jag den gärna som färsk. Och med libbsticka låter perfekt, ska jag prova till sommaren!
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.