Full version: Vissen fläder
Feah
Jag passade på att vattna vår fläder i fredags innan vi åkte bort över helgen. Och nu när vi kom tillbaka så är ena halvan av flädern vissen, både blad och nyutslagna blommor slokar. Vad har hänt? Gjorde jag fel som vattnade den ordentligt (första vattningen hittills) eller är det de senaste dagarnas värme som tagit knäcken på den ena av de två stammarna?

Vad ska jag göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Det som var felet var nog att det var den första vattningen. Nära husväggar är det normalt sett väldigt torrt så där kan man behöva vattna med rejäla rotblötor redan från tidig vår, speciellt ett växtslag som fläder som är ganska vattenkrävande. Torkskador kan ta några veckor på sig att visa sig.

Det man kan göra är ju att vattna rejält regelbundet inget småskvättande med någon hink nu och då utan riktigt mycket vatten. Så får man väl se om den vissna delen verkar grönska igen annars kan man såga bort den delen runt slutet av augusti-sept.
Feah
Tack för svaret Åsa!

Jag är trädgårdsnybörjare och nyinflyttad till den här trädgården, så det är toppen att det finns ett forum där man kan fråga och få svar på det mesta.
Bassam
Hej

Alla döda delar ska ta bort snabb annars de ska attackera lätt från insekter och sjukdom.

H:Bassam
vitavargen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2010, 17:29) *
Det som var felet var nog att det var den första vattningen. Nära husväggar är det normalt sett väldigt torrt så där kan man behöva vattna med rejäla rotblötor redan från tidig vår, speciellt ett växtslag som fläder som är ganska vattenkrävande. Torkskador kan ta några veckor på sig att visa sig.

Det man kan göra är ju att vattna rejält regelbundet inget småskvättande med någon hink nu och då utan riktigt mycket vatten. Så får man väl se om den vissna delen verkar grönska igen annars kan man såga bort den delen runt slutet av augusti-sept.

Du har alltid lika klara och kloka besked !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon