Full version: kompostera i jorden
niggle
Jag har en lite kolonilott vid sidan av min radhusträdgård.
Delar av kolonin ligger i träda under täckduk. Jag funderade på att göra så att jag gräver ner mitt trädgårdsavfall direkt i marken och ev kryddar med lite nässelvatten.
Borde inte det funka?
Man borde väl även kunna gräva ner hushållsavfall, som tex potatisskal, kaffesump och kasserade grönsaker.

Någon som har tips?

Hälsningar,
Niggle
vitavargen
Jag har alltid komposterat i jorden och all trä´gårdsmaterial lagt där. Det går jätte bra.
officinalis
Det går bra, men gräv inte ned det för djupt. Då bildas gaser, myrsyra och andra otrevligheter.
andersen
CITAT (niggle @ 05-07-2010, 21:41) *
Jag har en lite kolonilott vid sidan av min radhusträdgård.
Delar av kolonin ligger i träda under täckduk. Jag funderade på att göra så att jag gräver ner mitt trädgårdsavfall direkt i marken och ev kryddar med lite nässelvatten.
Borde inte det funka?
Man borde väl även kunna gräva ner hushållsavfall, som tex potatisskal, kaffesump och kasserade grönsaker.

Någon som har tips?

Hälsningar,
Niggle

Jo det går bra att göra så,ett tips sätt pumpa på den platsen som du har grävt ner trädgårsavfall på.

Ang hushållsavfall, så tror jag inte att kollonilottsföreningen godkänner hushållsavfall,pga risk för råttor i omr.
niggle
Tja, jag menade inte sopor och liknande, utan möjligen en rutten tomat eller paprika. Kanske kaffesump.

Varför just pumpa, förresten?

Niggle
Åsa, mälardalen zon 2
Pumpa är en sån växt som klarar av att växa på komposthögar, gödselstackar och liknande. Inte riktigt alla växter klarar lite högre näringshalter i marken. Tomat kan också klara av att växa där de växer ju i högarna vid reningsverk, nackdelen är att tomat mest sätter blad ifall det är riktigt näringsrikt och de få frukter som bildas kan vara mer smaklösa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon