Anette W
Efter att varit borta från växthuset några dagar upptäckte jag att min ena melon (Sweetheart eller Sugar baby, vet inte vilken, har blandat ihop dem) hade 7 HONblommor!!!!!!!! Snacka om att hamna i extas. Hjälp, hjälp, hjälp skynda, skynda pollinera. Jaha, då blev det genast mååååånga frågetecken:

Två av honblommorna hade börjat vissna, är det lönt att pollinera dessa? Eller är de "körda"?

Ska man pollinera varje dag? Nu kom jag på en sak till: visst ska man göra det på morgonen? Jag fick så bråttom så jag skred till verket genast, sent på eftermiddagen.

Kan man använda hanblommor som börjat vissna lite eller måste de vara "på topp"?

Jag provade att knipsa av en hanblomma och duttade på honblomman. Tar man en hanblomma till varje honblomma eller räcker de till flera?

Anette W
Snälla Åsa, var är du? eller nån annan som är en klippa på pollinering och kan tipsa en amatör.
rosita
Jag är absolut ingen expert, men jag odlar meloner och jag brukar pollinera på morgonen. Då tar jag en hanblomma och duttar i ca 3 honblommor, sedan tar jag en ny och duttar ibland i samma honblommor. Det beror lite på hur många hanblommor det finns just då. Om de är användbara när de börjat vissna, vet jag inte , men ibland finns det bara halvvissna och då tar jag dem. Jag tror att det är så att för att pollineringen ska fungera, ska det vara i rätt ögonblick både för hon- och hanblomman. Jag har 5 plantor och har väl hittills pollinerat ca 30-40 honblommor, men det är bara 3-4 som det lyckats med.

Lycka till med dina meloner!

Här kommer en bild på min Sugar baby:

vattenmelon 15 juni 2010 008.jpg

Anette W
Tack snälla rosita, nu när jag ser din bild så vet jag att det är min Sweetheart som blommar och växer. Min Sugar Baby hamnade nog i chock när jag planterade om dem efter inköp, eller så hade den haft det för torrt, inget hände på jättelänge. Nu har den börjat växa och blommar fast den är bara 30 cm hög. Det blir nog inga meloner där no.gif

Nu ska jag ut o pollinera..... thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon