Full version: Trävägg i växthus
kajs
Funderar på att skaffa ett växthus ca 10 kvm och byta ut en av gavelväggarna mot en trävägg. Tänkte ha en liten sittmöbel vid väggen och ett litet bord. Odla i krukor och ha rummet som uterum/odling. Plädar, kuddar, ljuslycktor och en bra bok! Lyxigt värre!

Tror ni att det är möjligt att byta en av väggarna?
Vilken träsort och hur ska brädorna behandlas för att inte må dåligt av fukt/värme?
Vilket märke på växthus rekomenderar ni? Gärna billigt...

Mvh, Kajs
kerstin z5-6
Finns ju träväxthus:) och varför en trävägg? den är ju permanent-uterum /odling i kruka kan du ju ha ändå.Vill du skärma av, använd ett draperi
kajs
Ja, helst hade jag velat ha ett fint träväxyhus men det blir för dyrt! Trävägg vill jag ha för att kunna spika upp hyllor mm på.
pernilla72
Borde inte vara några problem att sätta en trävägg - har sett flera stycken - men man bör nog ha god ventilation
isendahl
Köpta träväxthus må vara dyra, men egentillverkade träväxthus är inte dyra.
Har ett på 10 kvm, som motsvarar swedish green house men med en materialkostnad om ca 6 000 kr i stället för 65 (och en egeninsats som tog lite för många timmar..) Då är glasen inköpta på Blocket eller gåvor och reglar tryckade isf lärk.

Växthuset ska ju vara varmt och fuktigt för att växterna ska trivas - trä tycker inte om fukt. Därför är behandling viktigt. Kör på trä!
kerstin z5-6
Florum kostar 19 000 för 7,5 kvm
Cilla999
Hej.

Glasbackens växthus (www.glasbacken.se) är i trä, och inte särskilt dyra. Jag har ett på 13,4 kvm och jag har satt upp två hyllor längs med ena kortsidan.

Här är några bilder på mitt växthus, har dock inga bilder på hyllorna som jag har satt upp

DSC00127.JPG

Växthuset juli.jpg

Växthuset 034.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon