Piela
Jag har två thujor som har blivit väldigt stora på var sin sida om trappen/entrén. Jag vill ta bort dem och ersätta med något mer gammaldags.
Huset är byggt -31 med hög sockel. Trappen är stor och pampig, hög med två vita pelare ovanpå som ger karaktär åt huset. Trappen har järnräcke. Jag har grusgård framför huset och runt trappen. Huset är aprikosfärgat/ "rosa" panel med vita knutar. Pelarna är lite av utgångspunkten för det jag planterar ska växa upp framför cementtrappen och sedan pelarna. Nu skymmer thujorna ganska mycket av pelarna och jag vill se dessa men plantera något som smickrar dem. Men som inte nödvändigtvis döljer dem helt. Det får gärna dölja mycket av trappen som är stor och "tung".

Hjälp mig med idéer på växter som inte är alltför krävande bevattningsmässigt utan klarar sig med lite.
Entrén ligger i söderläge. Full sol från kl 11 och resten av dagen.
Bassam
Hej

Du finns mycket i marknad men alla de behöver bra vatte första 2 till 3 år för att de ska etablera sig och för att ska ha bra rötter som följer vatten inne i marken.

Obs

som ( Klematis )
H:Bassam

Finn Klematis
Hej!

Hur hög växt vill Du ha?

Finn
Piela
Trappen är ca 1.40. pelarna står på trappen och "bär upp taket" och ska täckas till en del. Önskad höjd: omkring 2-3 meter, men kanske högre. Växten avgör: Ju bredare växtsätt, lägre höjd medan en växt med sirligt, smalare växtsätt kan ges möjlighet att klättra upp mot balkongen över trappen. Växten kan kan även vara högre om den smalnar av upptill. Ett önskemål är att det ska vara en ganska tacksam växt då jag inte är mycket för att trixa med växter som inte vill. Har dessutom lerjord och allt för många sniglar. Gillar Piprankan men har ju som sagt full sol.

Jag får ju lov att vattna men vill helst att den ska klara sig i stort utan vattning efter etablering. Där har Thujorna varit föredömligt lättskötta dvs 0 vattning.
ninnisky
Vad tror du om klätterhortensia? Den tar visserligen ganska lång tid på sig innan den växer ordentligt/fort
men den är å andra sidan väldigt lättskött och tål både sol och skugga. Blommar rikligt i juni/juli med stora väldoftande blommor och har vackra fröställningar under vintern. Kan också klippas hårt om den blir för stor.

Jag har bara goda erfarenheter från egen sådan!

Piela
Planterade en rätt ner i lerjord förra året och den blommar redan och växer friskt så det är ju ett alternativ. På minuset är möjligen att två sådana blir för stora och massiva. Den växer ju lika brett som högt och jag är kanske nu mer ute efter högt och "relativt" smalt. Tack för idén!
ninnisky
CITAT (Piela @ 07-07-2010, 16:56) *
Planterade en rätt ner i lerjord förra året och den blommar redan och växer friskt så det är ju ett alternativ. På minuset är möjligen att två sådana blir för stora och massiva. Den växer ju lika brett som högt och jag är kanske nu mer ute efter högt och "relativt" smalt. Tack för idén!

Jag håller helt med dig, det kan bli lite för "pampigt" med en på varje sida även om man kan formklippa den. Hade det i åtanke när jag skrev förra inlägget.... är nyfiken på vad du väljer!

Förresten, vi har en kaprifol som klänger upp på en veranda. Kan det vara något???

Piela
Kaprifol är en annan fin växt som är gammaldags. Jag gillar den när den blommar men tycker mindre om den under resten av året eftersom den lätt blir skräpig efter ett tag. Men jag har kanske bara sett vanskötta exemplar... Det kanske finns varianter som blir mindre skräpiga eller beror det mer på trädgårdsmästaren? De kanske också går att ansa friskt? Det vore en bonus om "grenverket"/växten är vintervackert! Jag måste inte ha något som är vintergrönt men vill helst inte ha något som ska klippas ner helt och sedan börja om på nytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon