4:an
Jag undrar om jag kan få lite tips om igelkottar...har upptäckt att det bor en i min koloniträdgård. Skall jag ge något överhuvudtaget? Det som finns är fågelbad där jag sett att den dricker!
Aqvakul
kattmat, vatten...
Red Top
Vad trevligt med en igelkott. wub.gif Jag blir väldigt avundsjuk. Vi har inte haft kottar på säkert 10 år.

Här kanske du kan få lite tips: Nyhetskanalen
Myosotis
Jag tycker inte man ska ge något. Om du känner att du vill göra det för din egen skull kan du ge kattmat. Man ska INTE ge mjölk. De måste ha tillgång till vatten så klart, men det har de redan, annars skulle de inte finnas där. Det viktigaste är att se till att de inte kan drunkna i en damm, trilla ner för källartrappor eller liknande. På vintern behöver de någonstans att gå i vintervila. Det är då du kan göra en verklig insats: Lämna en rishög som får vara ifred tills kottarna vaknat. Elda aldrig upp trädgårdsavfall som har legat orört över vintern utan flytta riset först i så fall. Det finns speciella igelkottsövervintringsbon att köpa, men man kan bygga själv också så det inte regnar på dem i vintervistet.
ängsvädd
Mycket bra råd Myosotis smile.gif

Lägg inte ut några snigelgifter, men det antar jag att du inte gör - igelkottar äter sniglar.

Jättebra att du har vatten.

Rnklaste vinterboet för igelkotten är en rishög som Myo skrev, kanske även med löv i?

Googla på igelkottbo, här är ett exempel:
http://www.naturskyddsforeningen.se/butike...-bo/igelkottbo/
4:an
Det är nog på grund av vinterbo möjligheterna som den bor hos mig....har jättemånga rishögar!!! whist.gif naughty.gif blush.gif mjölk visste jag att jag inte skall ge och vatten har den...inga fallmöjligheter finns och sniglar i mängd...kan det bli bättre för en kotte???
ängsvädd
Rena paradiset för en igelkott biggrin.gif Stort grattis biggrin.gif Detta påminner mig om att jag måste skapa mig åtminstone en rishög. Inga problem när man har undulater wink.gif
Meriona
Mota bort alla bilar med kvast kanske? Han/hon har det bra hos dig 4:an! smile.gif
bergvallmo
Vi har en igelkott som brukar promenera förbi trädgården ibland. Då brukar jag gräva upp några av mina dyrbara daggmaskar som den glatt smaskar i sig smile.gif
ängsvädd
Vad ska man tänka på när det gäller placeringen av rishögen för att det ska bli så bra som möjligt för igelkotten?
Gossen Ruda
För hundrasjuttioelfte gången, "giftet" man lägger ut mot sniglar påverkar BARA sniglar negativt. För övriga djur som kommer över det är det bara ett kosttillskott. För övrigt håller jag med myo, mata inte djuren i onödan. De klarar sig bäst själva.
ängsvädd
Beror inte det på hur många sniglar djuren sätter i sig, om de skadas eller inte. Näringskedjan brukar hänga ihop.
zaaritha
Kattmat, vatten, hundmat!
Ägg--ost!
Motti
såg en film om ett par som tog hand om Igelkottar från hela södra Sverige,Pankakor ska man ge men absolut inte Mjölk som alla trodde för,vatten med en gnutta grädde eller Pannkakor är bra,Men som det skrevs innan man ska inte mata Igelkottar om det inte finns annledning,de klarar sig så bra själva,de gillar daggmaskar:)skallbaggar sniglar och annat smått o gott;)
zaaritha
Som sagt; de älskar ost. kattmat. hundmat, råa ägg,
katt-torrfoder, leverpastej...........
Vi matar fyra "kottar"--varav en är helt "tam".
När den hör min röst; kommer den springande-och tittar rätt upp
i mitt ansikte o väntar sej att få nå´t gott!
ängsvädd
Men om man vill att de ska äta upp sniglarna så bör man bara ge dem vatten. Om man har mycket sniglar alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon