|
Christa
06-07-2010, 06:38
Jag är lite nyfiken på vilken strategi människor väljer när de vill gå ner i vikt. För att få en bra bild av det ställer jag några frågor som det skulle vara intressant att få lite statistik på.
Vilken strategi valde du för att gå ner i vikt?
Fick du strategin från en bok eller varifrån?
Fick du önskat resultat?
Var det jobbigt att följa strategin?
Om du fick stategin från en bok
Vad heter boken?
Vad var huvudbudskapet?
Vad var nytt som du inte redan kände till?
Red Top
06-07-2010, 07:46
Ett tips till dig är att läsa den här tråden. 2010 års viktminskningstråd. Där hittar du nog svaret på många av dina frågor.
mamamaggan
06-07-2010, 09:50
Vet inte vad som står i den tråden men jag har gått ner genom att sluta banta. T ex använder jag smör att steka i , äter kött med insprängt fett ( har Bearnaisesås till ) . Kör lågkolhydratvariant , det enda som funkar för mig och det bästa är att jag inte går upp igen .
Kör alltså inget bantningsprogram utan har lagt om maten och håller min nya vikt utan problem.
Min man blev rekommenderad att äta så här av en läkare som själv gått ner geom att äta mindre kolhydrater och mer fett.
Mitt kolestorolvärde har gått ner sedan jag började äta så här.
Piccante
06-07-2010, 10:06
Jag har testat GI-diet och att försöka kombinera GI med mer motion och aktivitet för att gå ned i vikt. Det hände i stort sett ingenting. Det som verkligen gjorde susen var att dels börja på ett mer fysiskt jobb så jag rör på mig varje dag och skippade alla light och lättprodukter. Äter bara naturliga fetter främst smör och olivolja, inga omestrade och förändrade fetter som i margarin mm.
aanderss
06-07-2010, 12:13
nä jag har vägt samma i över 15 år
Det är väl Christa som ska skriva en bok om hur vi människor mår osv - kanske att detta ska vara med där också? Christas tråd om boken...
ju mer man bantar ju mer går man upp i vikt när man börjar äta vanlig mat igen,jojobantning är inget bra för kroppen,och jag har inte tänkt viga mitt liv åt Selleri och bönor på heltid.Har bantat 50 -elva gånger och går alltid upp plus ett par kilon extra på det.
Christa
07-07-2010, 06:43
CITAT (Berith @ 06-07-2010, 14:40)  Det är väl Christa som ska skriva en bok om hur vi människor mår osv - kanske att detta ska vara med där också? Christas tråd om boken...Min bok skall inte handla om att gå ner i vikt. Just nu var jag nyfiken på resultatet av alla böcker som kommer ut på marknaden. Det finns ju en uppsjö om att gå ner i vikt. Någon måste ju köpa dom och då är det intressant att få veta hur de används och vad det ger för resultat. Det finns mycket mer att skriva om detta men då blir mitt inlägg för långt.
Gossen Ruda
07-07-2010, 06:59
Jag har gått ner några kilo enbart genom att minska ner födointaget. Rätt över hela linjen, max fyra brödskivor per måltid, max 250 gram potatis mot 3 hg tidigare, osv. Har alltid ätit lite fett och socker så där var inget att göra. Drivkraften heter karaktär och sånt läser man inte i böcker, det kommer inifrån. Det svider ibland att inte kunna äta sig mätt men jag har vant mig.
Christa
07-07-2010, 11:24
CITAT (Markus_H @ 06-07-2010, 11:06)  Jag har testat GI-diet och att försöka kombinera GI med mer motion och aktivitet för att gå ned i vikt. Det hände i stort sett ingenting. Det som verkligen gjorde susen var att dels börja på ett mer fysiskt jobb så jag rör på mig varje dag och skippade alla light och lättprodukter. Äter bara naturliga fetter främst smör och olivolja, inga omestrade och förändrade fetter som i margarin mm. Vad och hur mycket åt du när du åt GI-diet? Vad hade du för strategi när det gällde motionen? Stillasittande jobb är f öv ett problem och det var ju tur att du fick tag i ett där du får röra dig mer. Är dock lite nyfiken på ovanstående frågor så jag skulle bli glad om du kan ge mig lite information.
Jag levde mer eller mindre på morotjuice. Så fort jag blev hungrig drack jag morotjuice. Givetvis åt jag också vankig mat men i mindre omfattning. Sedan har jag faktiskt inte gått upp i vikt särskilt mycket. Jag pendlar mellan 95-97 kilo och det verkar kroppen trivas med. Även jag.
Det behövs ingen bok för att gå ner i vikt, det räcker med att dricka nutrilette i 4 månader så går man ner 20 kg.
Meriona
07-07-2010, 14:05
CITAT (Pia L @ 07-07-2010, 14:41)  Det behövs ingen bok för att gå ner i vikt, det räcker med att dricka nutrilette i 4 månader så går man ner 20 kg. Det funkar säkert, men jag tror att jag hade klippt till någon efter vecka två...
mamamaggan
07-07-2010, 18:33
CITAT (Pia L @ 07-07-2010, 14:41)  Det behövs ingen bok för att gå ner i vikt, det räcker med att dricka nutrilette i 4 månader så går man ner 20 kg. Men sen då ? När du börjar äta i gen , vad händer då ? Har provat Nutrilette och jag gick upp av det liksom av Viktväktar-diet m fl bantningsdieter. OBS!! Gick inte upp efteråt utan under kuren/dieten . Som jag redan skrivit så har jag gått ner genom att sluta banta och sluta äta magert. Lågt intag av kolhydrater och inte undvika naturligt fett är vad jag gått ner av . Bort med socker/sådant som ger blodsockerpåslag.
Christa
07-07-2010, 19:20
CITAT (Motti @ 07-07-2010, 00:10)  ju mer man bantar ju mer går man upp i vikt när man börjar äta vanlig mat igen,jojobantning är inget bra för kroppen,och jag har inte tänkt viga mitt liv åt Selleri och bönor på heltid.Har bantat 50 -elva gånger och går alltid upp plus ett par kilon extra på det. Vad innebär "Banta" för dig? Vad tror du är orsaken till att man går upp?
*Stintan*
07-07-2010, 20:13
CITAT (Christa @ 07-07-2010, 20:20)  Vad innebär "Banta" för dig?
Vad tror du är orsaken till att man går upp? Ofta Christa ställer du frågor som det säkert finns massor av svar på men sällan eller aldrig talar du om vad du själv har för åsikt och varför du ställer frågorna. Vad ska du använda svaren till?
Christa
07-07-2010, 20:21
CITAT (*Stintan* @ 07-07-2010, 21:13)  Ofta Christa ställer du frågor som det säkert finns massor av svar på men sällan eller aldrig talar du om vad du själv har för åsikt och varför du ställer frågorna. Vad ska du använda svaren till? Jag går ofta och funderar över saker. Analyserar, skaffar mig kunskap osv. Till slut minns jag inte hur jag tänkte några år tidigare. Eftersom viktnedgång är något som engagerar många människor och marknaden är nerlusad av böcker om hur man kan gå tillväga så är det intressant att få ta del av hur andra människor tänker kring detta ämne.
Gossen Ruda
07-07-2010, 20:48
CITAT (Christa @ 07-07-2010, 21:21)  Jag går ofta och funderar över saker. Analyserar, skaffar mig kunskap osv. Till slut minns jag inte hur jag tänkte några år tidigare. Eftersom viktnedgång är något som engagerar många människor och marknaden är nerlusad av böcker om hur man kan gå tillväga så är det intressant att få ta del av hur andra människor tänker kring detta ämne. Böcker är ofta mest cellulosa så om man körde ner dessa i en mixer och smulade sönder dem och sen blandade upp massan i vatten skulle man nog få en bra dietmat. Ät mindre, det räcker.
Anki på Öland
07-07-2010, 21:13
Gick upp 15 kg när jag slutade röka för 10 år sedan. För 4 år sedan fick jag nog och bestämde mig för att gå ner i alla fall 10 av dom Vilken strategi valde du för att gå ner i vikt?LCHF (lågkolhydrat/högfett) Fick du strategin från en bok eller varifrån?Nätet Fick du önskat resultat?Jajamensan!! Var det jobbigt att följa strategin?Inte alls, tvärtom, äter godare än någonsin och blir mätt och glad Om du fick stategin från en bok-- Vad heter boken?-- Vad var huvudbudskapet?minimera kolhydratintaget och öka på fettintaget - som en följd av att börja läsa innehållsförteckningar gick allt med onaturliga tillsatser också bort och man upptäckte vilken mängd skit det är i vår mat Vad var nytt som du inte redan kände till?Då - 2005, 2006 - var det rätt så nya rön att fett inte var livsfarligt och att man inte föll ihop i coma och hjärnan slutade fungera (som tyvärr fortfarande vissa dietister hävdar) om man inte åt sina 67 mackor och då var allt detta stick i stäv med alla andras råd för viktnedgång. Nu är det inte viktnedgången som är huvudsaken för mig längre, nu är det välmåendet!  Anki
CITAT (*Stintan* @ 07-07-2010, 21:13)  Ofta Christa ställer du frågor som det säkert finns massor av svar på men sällan eller aldrig talar du om vad du själv har för åsikt och varför du ställer frågorna. Vad ska du använda svaren till? Funderar också ofta så, och därför länkade jag till boktråden. Oftast är det bara frågor och ingen diskussion... Om ni förstår hur jag menar.
Christa
08-07-2010, 06:31
CITAT (Berith @ 08-07-2010, 06:31)  Funderar också ofta så, och därför länkade jag till boktråden. Oftast är det bara frågor och ingen diskussion... Om ni förstår hur jag menar. Nej jag förstår inte hur du menar. Kan du ge något exempel?
CITAT (Christa @ 08-07-2010, 07:31)  Nej jag förstår inte hur du menar. Kan du ge något exempel? Det jag menade med att det ofta är bara frågor och ingen diskussion är att vi sällan får veta vad du själv tycker eller gör. Varför vill du egentligen ha statistik på hur andra bantar? Eller undrar du för att du själv vill gå ner i vikt och önskar tips och råd? Då kan det ju bli en diskussion... CITAT (Christa @ 06-07-2010, 07:38)  Jag är lite nyfiken på vilken strategi människor väljer när de vill gå ner i vikt. För att få en bra bild av det ställer jag några frågor som det skulle vara intressant att få lite statistik på.
Vilken strategi valde du för att gå ner i vikt?
Fick du strategin från en bok eller varifrån?
Fick du önskat resultat?
Var det jobbigt att följa strategin?
Om du fick stategin från en bok
Vad heter boken?
Vad var huvudbudskapet?
Vad var nytt som du inte redan kände till?
Christa
08-07-2010, 07:22
CITAT (Berith @ 08-07-2010, 07:41)  Det jag menade med att det ofta är bara frågor och ingen diskussion är att vi sällan får veta vad du själv tycker eller gör. Varför vill du egentligen ha statistik på hur andra bantar?
Eller undrar du för att du själv vill gå ner i vikt och önskar tips och råd? Då kan det ju bli en diskussion... Just i den här tråden var jag som sagt intresserad av hur människor går till väga. Alltså vilken strategi de använder sig av och hur de skaffar sig kunskap. Varför frågar jag? Det är inte statistik på hur andra bantar jag är intresserad av utan hur människor tänker och resonerar. Jag har som sagt glömt hur jag själv tänkte tidigare. Att gå ner i vikt verkar vara något som väldigt många är intresserade av men till och med sjukvården säger att de ofta misslyckas. Själv har jag gått ner 17 kg och funderar ibland på om jag kanske skulle hålla föredrag i ämnet. Jag har arbetat som föredragshållare och informatör i ett helt annat ämne i 16 år och ränderna går inte ur så lätt... Boken skall handla om nyckeln till västvärldens sjukdomar men om jag berättar för bekanta att jag hittat nyckeln till västvärldens sjukdomar så är de måttligt intresserade. Om jag däremot berättar att jag gått ner 17 kg i vikt så är de plötsligt väldigt intresserade. Va, har du det? Hur gjorde du då? Jag har inte använt någon metod. Jag har skaffat mig kunskap om hur kroppen fungerar. Det är inget man kan förklara i en tråd på nätet. Dock kanske jag borde förmedla det till andra på något sätt. Jag har dock inte tänkt färdigt än och det fattas fortfarande en del kunskap. Det viktigaste när man skall förmedla något till andra är dock att få veta hur andra tänker och resonerar. När jag jobbade som föredragshållare så var aldrig ett föredrag fulländat innan jag hållit det för publik ett antal gånger och fått reda på hur de tänkte och resonerade, vilka kunskaper de hade och vilka frågor de ställde. Jag har läst rapporter från sjukvården och det är slående hur ofta de misslyckas med att hjälpa människor att gå ner i vikt. Varför? Nu går det ju en våg av LCHF över landet och många tror att Livsmedelsverket har lurat oss. Hur många har dock ätit efter Livsmedelsverkets rekommendationer? Vill dock inte att den diskussionen skall ta över tråden. Jag är som sagt intresserad av vilken strategi människor väljer och varifrån de skaffar sig kunskap. Jag är i grunden en vetgirig idealist som hela tiden törstar efter kunskap och som gärna vill förmedla den till andra. Dock är intresset från andra inte alltid så stort. Det finns mycket som styr hur lätt man når fram med ett budskap. Om man inte känner till hur människor tänker och resonerar och vad de har för grundkunskaper så kan det bli alldeles fel. Jag kan skönja en viss misstänksamhet från dig och en del andra men jag försäkrar att jag är mer idealistisk än de flesta och att jag enbart har goda avsikter.
Gossen Ruda
08-07-2010, 07:39
Misstänksamhet drabbar nog de flesta personer som frågar mer än man själv berättar. Det går till en gräns men sen börjar frågaren att ifrågasättas.
Att sjukvården och många enskilda personer inte klarar av viktminskning är enligt min mening att man inte vill förändra sina vanor, främst då kostvanorna. Vi lever för gott och vill inte leva sämre. Många hoppas på ett undergörande piller eller möjligen en diet utan försakelser vilket ofta är omöjligt.
Sen förstår jag att människor inte är intresserade av ditt påstående att du hittat nyckeln till alla sjukdomar eftersom du inte berättar vad det är för nyckel du hittat. Man kan inte bedöma en sak utan att få information. Själv tror jag inte på det om du inte förklarar, människokroppen är så komplex att det kan inte finnas EN orsak till allt. Har du hittat nyckeln till Pandoras ask kanske? Då vill jag se den.
CITAT (Christa @ 08-07-2010, 08:22)  Just i den här tråden var jag som sagt intresserad av hur människor går till väga. Alltså vilken strategi de använder sig av och hur de skaffar sig kunskap.
Varför frågar jag?---
Jag kan skönja en viss misstänksamhet från dig och en del andra men jag försäkrar att jag är mer idealistisk än de flesta och att jag enbart har goda avsikter. Tackar!  Nu fick vi veta dina egna erfarenheter i ämnet och varför du frågade oss om våra. Det är sånt som gör att det blir mer diskussion än utfrågning. Ruda säger nåt bra under här, "Misstänksamhet drabbar nog de flesta personer som frågar mer än man själv berättar. Det går till en gräns men sen börjar frågaren att ifrågasättas." Kortade ner citatet av "platsskäl".
Christa
08-07-2010, 11:18
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2010, 07:59)  Jag har gått ner några kilo enbart genom att minska ner födointaget. Rätt över hela linjen, max fyra brödskivor per måltid, max 250 gram potatis mot 3 hg tidigare, osv. Har alltid ätit lite fett och socker så där var inget att göra. Drivkraften heter karaktär och sånt läser man inte i böcker, det kommer inifrån. Det svider ibland att inte kunna äta sig mätt men jag har vant mig. Har du inte försökt bli mätt genom att äta grönsaker som fyller ut magen. Bröd och potatis är ju energität mat medan många grönsaker innehåller lite energi i förhållande till volymen. Att inte bli mätt är ju ingen höjdare.
Jag tror att det helt enkelt är så att att om man stoppar i sig mer energi än vad man gör av med så går man upp i vikt. Lätt som en plätt! I princip ska man undvika allt som man vill äta eller dricka.
CITAT (mamamaggan @ 07-07-2010, 19:33)  Men sen då ? När du börjar äta i gen , vad händer då ?
Har provat Nutrilette och jag gick upp av det liksom av Viktväktar-diet m fl bantningsdieter. OBS!! Gick inte upp efteråt utan under kuren/dieten .
Som jag redan skrivit så har jag gått ner genom att sluta banta och sluta äta magert. Lågt intag av kolhydrater och inte undvika naturligt fett är vad jag gått ner av . Bort med socker/sådant som ger blodsockerpåslag. Efter att jag gick ner dom 20 kilona så började jag äta helt normalt och gick upp 7 av dom, men det beror förmodligen på att min kropp nu när jag börjar närma mig 50 är mer lämpad att väga 62 till mina 168 cm, jag är varken underviktig eller överviktig. När man går en diet så är det inte ovanligt att man från början går upp några kilo, det beror på att det tar lite tid för tarmarna att ställa om sig och man drar lätt på sig en smärre förstoppning, men när tarmarna acklimatiserat sig till dieten så är vägen bara ner på vågen. Anledningen att jag tog den drastiska vägen att gå ner 20 kilo så fort som möjligt var att nuvarande ex. maken på nyårsafton för 3½ år sedan vräkte ur sig att jag hade minst 20 kilos övervikt och borde tänka på vad jag stoppade i munnen. Jag bestämde mig då för att banta bort dom på snabbaste väg och sedan göra mig av med resterande av mina 90 kilos övervikt (ex.maken)
herkules
09-07-2010, 10:39
CITAT (Pia L @ 09-07-2010, 11:32)  /.../ göra mig av med resterande av mina 90 kilos övervikt (ex.maken)
mamamaggan
09-07-2010, 13:30
CITAT (Carl @ 09-07-2010, 10:19)  Jag tror att det helt enkelt är så att att om man stoppar i sig mer energi än vad man gör av med så går man upp i vikt. Lätt som en plätt! I princip ska man undvika allt som man vill äta eller dricka. Om det vore så enkelt så skulle det finnas väldigt få med övervikt. Ingen här som läst " Hjärnkoll på vikten " av bla Martin Ingvar. Han har forskat om varför vi äter som vi gör osv. En bra bok som jag rekommenderar till alla som vill gå ner i vikt.
mamamaggan
09-07-2010, 13:42
CITAT (Pia L @ 09-07-2010, 11:32)  Efter att jag gick ner dom 20 kilona så började jag äta helt normalt och gick upp 7 av dom, men det beror förmodligen på att min kropp nu när jag börjar närma mig 50 är mer lämpad att väga 62 till mina 168 cm, jag är varken underviktig eller överviktig.
När man går en diet så är det inte ovanligt att man från början går upp några kilo, det beror på att det tar lite tid för tarmarna att ställa om sig och man drar lätt på sig en smärre förstoppning, men när tarmarna acklimatiserat sig till dieten så är vägen bara ner på vågen.
Anledningen att jag tog den drastiska vägen att gå ner 20 kilo så fort som möjligt var att nuvarande ex. maken på nyårsafton för 3½ år sedan vräkte ur sig att jag hade minst 20 kilos övervikt och borde tänka på vad jag stoppade i munnen. Jag bestämde mig då för att banta bort dom på snabbaste väg och sedan göra mig av med resterande av mina 90 kilos övervikt (ex.maken) De sista 90 kilona förstår jag att du gjorde dig av med ! Jag har provat olika dieter i många omgångar , har inte gått upp bara i början utan hållit t ex Viktväktarnas diet i 6-8 veckor men bara gått upp. Har levt på 1200 - 1300 kalorier i ett år utan att gå ner ett gram , tvärtom gått upp flera kilo. Vad det hela berodde på var att dieterna innehöll för mycket kolhydrater , min kropp vill inte ha det . När jag slutade med light , lätt osv och åt naturligt fett så vände det. Förresten , varför tror folk att de blir feta av att steka i smör ? Kött osv drar inte åt sig något fett om det inte är panerat och desstuom så är det inte alls farligt att äta smör. Mycket farligare med allt som är behandlat , t ex margariner. Har pratat med en diabetessköterska och hon sa att kolhydrater är ett gissel. De ger blodsockerpåslag , det untsöndras mer insulin och det gör att du blir fet. Kolhydraterna lagras också som fett i kroppen , ät mindre kolhydrater var hennes uppmaning. Min uppmaning är att läsa Martin Ingvars bok !!!
Om du har levt på 1200Kcal/dag så går du ner vikt.Du måste lura dig själv på något sätt. Antar att du inte sover 23 timmar/dygn eller är 1m och 2 dm lång
*Stintan*
09-07-2010, 18:17
CITAT (mamamaggan @ 09-07-2010, 14:42)  De sista 90 kilona förstår jag att du gjorde dig av med !
Jag har provat olika dieter i många omgångar , har inte gått upp bara i början utan hållit t ex Viktväktarnas diet i 6-8 veckor men bara gått upp. Har levt på 1200 - 1300 kalorier i ett år utan att gå ner ett gram , tvärtom gått upp flera kilo.
Vad det hela berodde på var att dieterna innehöll för mycket kolhydrater , min kropp vill inte ha det . När jag slutade med light , lätt osv och åt naturligt fett så vände det. Förresten , varför tror folk att de blir feta av att steka i smör ? Kött osv drar inte åt sig något fett om det inte är panerat och desstuom så är det inte alls farligt att äta smör.
Mycket farligare med allt som är behandlat , t ex margariner.
Har pratat med en diabetessköterska och hon sa att kolhydrater är ett gissel. De ger blodsockerpåslag , det untsöndras mer insulin och det gör att du blir fet. Kolhydraterna lagras också som fett i kroppen , ät mindre kolhydrater var hennes uppmaning.
Min uppmaning är att läsa Martin Ingvars bok !!!  Ät mindre kolhydrater!! CITAT (Carl @ 09-07-2010, 17:00)  Om du har levt på 1200Kcal/dag så går du ner vikt.Du måste lura dig själv på något sätt. Antar att du inte sover 23 timmar/dygn eller är 1m och 2 dm lång Nej du har fel! Det är inte alls säkert att man går ner om man lever på 1200Kcl/dag. Jag gjorde det inte heller.
Christa
09-07-2010, 18:59
Jag äter i stort sett fettfri kost. Alltså bara kolhydrater som energikälla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|