Full version: Varför dör dem?
Nettan8
Förra året planterade jag en klematis som ska klättra på ett armeringsnät. Efter ett par månader så dog plantan o jag satte e ny. Den var seg iår men vintern har ju varit som den var. Men till slut så gasade den på o blev en ca 30cm, men nu ser jag att den ser helt vissen o halvdöd ut. Vad händer på denna plats. Jag har andra klematisar runt om som växer på som de ska. Jag planterade 2 små låga prydnadsgräs ganska nära den ledsna klematisen,, kan de vara de som e boven i dramat???? E mkt fundersam!
vanjalarsa
Ger mig inte ut för att vara klematis expert.Men jag vet att det finns nåt som heter vissnesjuka som drabbar just klematis och som beror på ett virus. Då är det nog så att smittan finns kvar där du planterade nummer två av klematisarna.

Rätta mig om jag har fel!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Nettan8
Om man gräver bort o byter jorden finns d chans att det kan fungera igen??
Bassam
Hej

Vissna sjukdom är det Svamp sjukdom, så du kan borta hela växt och bränna sen du kan byta jord på väldränerad jord.
H:Bassam

Gunilla T
Är du säker på att Clematisen verkligen är död? De kan faktiskt vara borta flera säsonger och sedan komma tillbaka så man skall aldrigha för bråttom att ta bort dom.

Vad den ev. dött av är förstås omöjligt att veta...har du vattnat, gödslat, planterat som man ska?

Vad Clematis vissnar av ibland verkar ingen riktigt veta...iaf finns olika teorier om det. Det drabbar endast de storblommiga sorterna och man brukar råda till att klippa ner plantan den första säsongen och inte låta den blomma för att rotsystemet skall växa ikapp och klara av att försörja den kraftigt växande plantan.

Så mitt råd är - klipp bort det döda, vattna och avvakta om den slår nya skott.
Nettan8
CITAT (Gunilla T @ 08-07-2010, 09:54) *
Är du säker på att Clematisen verkligen är död? De kan faktiskt vara borta flera säsonger och sedan komma tillbaka så man skall aldrigha för bråttom att ta bort dom.

Vad den ev. dött av är förstås omöjligt att veta...har du vattnat, gödslat, planterat som man ska?

Vad Clematis vissnar av ibland verkar ingen riktigt veta...iaf finns olika teorier om det. Det drabbar endast de storblommiga sorterna och man brukar råda till att klippa ner plantan den första säsongen och inte låta den blomma för att rotsystemet skall växa ikapp och klara av att försörja den kraftigt växande plantan.

Så mitt råd är - klipp bort det döda, vattna och avvakta om den slår nya skott.

Jag ska låta den stå kvar o se vad som händer. Jag har behandlat den som alla andra som växer brevid o de växer så det knakar. Men imorron klipper jag ner den o hoppas på att den får nya krafter o kommer tillbaka...en dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon