Full version: Vad ger jag mig in i?
Schnappi
Bor i zon 1 och har precis satt upp en spalje som är ca 2 m hög och ca 3,5 m bred. Har tänkt att låta två klätterrrosor få pryda spaljen; Ilse Krohn Superior och White New Dawn. Nedtill ska funkia och fläckig lungört få samsas och slutligen ska dansk sjösten (svart/vit) få pryda marken runt omkring.

För att verkligen veta hur dessa rosor ska skötas köpte jag mig en rosbok till mig själv i julklapp och hittade båda nämnda rosor i den. Tyvärr fanns planteringsråden i del 2 (som jag givetvis inte har) så det enda jag vet är att White New Dawn behöver ganska lite skötsel, medan Ilse Krohn Superior kräver mycket skötsel. I boken jag har nämns avancerad skötsel med versaler som nästan fungerar varnande för en amatör som jag.

Mina frågor blir då: Vad innebär mycket skötsel? Tar jag mig vatten över huvudet som novis? Är dessa rosor bra att kombinera eller är det någon som har andra tips? Att jag har halt valt just dessa två beror på att jag vill ha vita, ej cremevita rosor, och pga deras stora blommor. Grannen har New Dawn sedan ett par år tillbaka och den trivs här på kusten. Hon gör ingenting med sin.

Tacksam för svar
Biggan_
Själv är jag ingen rosfantast så jag kan inte hjälpa dej. Men om du scrollar lite längre ner i forumindexet så kommer du till avd. Rosor. Där finns det många kunniga som kan hjälpa dej om du lägger in din fråga där också!
Schnappi
Tack, det ska jag göra.

kerstin z5-6
Ingen fara de är bägge lättskötta.Ilse är LÅGs favorit.Jag kan inte odla den annat än i kruka pga min zon
jag antar att han menar att den vill ha gödsel, växer fort och kan behöva styras till i z1-dvs hållas tillbaka så den inte tar hela spaljeutrymmet
man det blir om några år det ..ND klarar sämre jordar o lägen, Ilse vill ha det gött och smaskigt i jorden

Och rosforum finns ju.
Se bara till att vattna rejält och mycket , med uppehåll emellan de första veckorna om de ska planteras nu snart
Ingen gödning i år
Nästa år göder du före midsommar.
Det enda du ger dig in i är det beryktade Rosträsket..blubb blubb--börjar med 2 snart har man flera 100
Schnappi
Tack Kerstin - du gav mig råg i ryggen!
kerstin z5-6
Så bra -Välkommen i rosträsket yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon