Jag har en hibiskus cooperi som jag klippte ner i våras eftersom den var lite väl "pinn"-liknande. Men den har växt väldigt dåligt, inte som mina vanliga hibiskusar när jag klippt ner dem, de brukar buska till sig direkt.
Är Cooperi känsligare på något vis?
Jag bar just ut den i växthuset för att se om den mår bättre där. Annars står den i köksfönstret, ljust med eftermiddag- kvällssol. Jag tror att fatet den står på är av koppar, kan det spela in?
Pius
Alexander-VG-zon3
06-07-2010, 10:45
jag har två brokbladiga hibiskusar, och jag har märkt att dom dels vill ha mer ljus och mer värme än dom vanliga.
jag tar ut dom i min drivbänk (efter attf rosten är helt förbi) där dom får var under hela växtsäsongen, avhärdar dom först. däri får dom hög värme och där växer dom bra hela sommaren. de har mellan 35-55c i drivbänken och är i östläge. innan frosten kommer så tas dom in och övervintras inne under extraljus, utan extraljus brukar mina tappa blad och bli fula.
så prova ge dom mer ljus och värme, i växthuset kan nog bli bra för dom om det är varmt nog annars odla dom inne i ett ljustfönster. sedan som vanligt vill dom ha mycket vatten och näring så dom bildar många blad och knoppar.
och jord med lågt ph, så får dom friska och fina blad och bra med skott.
Tack Flaxss, då gjorde jag ju i alla fall rätt när jag ställde ut den i växthuset, där ska det väl vara varmt nog, pust säger jag när jag är där och plockar och pillar.
Fast jag har en brokbladig, vit och grön, och den växer och trivs bra inomhus, blommade som sjutton i våras. Fast den är å andra sidan väldigt vek, inte alls som vanliga trädlika hibiskusar.
Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.