Liten77
06-07-2010, 11:04
Hej! Jag är i dilemmat om jag ska klippa ner mina blommor som blommat färdigt för att eventuellt få en andra blomning, eller om jag ska låta dem vara kvar och bilda frö. Därför undrade jag lite hur fröbildningen fungerar, är det möjligt att fröna fortsätter att utvecklas efter man har klippt av blommorna och att man då både kan äta kakan och ha den kvar, så att säga?
MvH
Lena
kerstin z5-6
06-07-2010, 13:11
nej-klippt är klippt
Vilka funderar du på-om de inte blommar om är det ju liten mening förstås..om de gör det och växer snabbt hinner du skörda frö i sept okt
Fast ibland funkar det att låta fröna torka i de avklippta blomställningarna, tycker jag att det verkar som.
Jag klippte av ruccolan innan den torkat ordentligt förra året och de fröna gror hur bra som helst nu i år.
Känner du dig osäker kan du ju prova att klippa av och sätta stängeln i vatten.
Eller så klipper du av några och låter andra vara (om du har flera olika plantor).
kerstin z5-6
06-07-2010, 14:04
Det kanske funkar med sallad men med många perenner funkar det inte alls, särskilt om frökapseln är nybildad och fröna helt gröna
Grobarheten på för tidigt skördade frö är också låg.Därför undrar jag vilka perenner talar vi om?
Finns ju dessutom sorter där fröna ska sås färska för lyckat resultat.
Liten77
07-07-2010, 08:28
Tack för svaren. De växter jag i första hand tänkte på var nog lupinerna och aklejorna, men kanske också vallmon (som så klart inte blommar om, men kanske fortsätter blomma om man plockar frökapslarna?). Sen har jag någon sorts malva också. Det börjar se lite risigt ut i rabatten, men jag vill samtidigt ha fröna... Men det blir väl till att spara dem antar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.