Liten77
06-07-2010, 11:04
Hej! Jag r i dilemmat om jag ska klippa ner mina blommor som blommat frdigt fr att eventuellt f en andra blomning, eller om jag ska lta dem vara kvar och bilda fr. Drfr undrade jag lite hur frbildningen fungerar, r det mjligt att frna fortstter att utvecklas efter man har klippt av blommorna och att man d bde kan ta kakan och ha den kvar, s att sga?
MvH
Lena
kerstin z5-6
06-07-2010, 13:11
nej-klippt r klippt
Vilka funderar du p-om de inte blommar om r det ju liten mening frsts..om de gr det och vxer snabbt hinner du skrda fr i sept okt
Fast ibland funkar det att lta frna torka i de avklippta blomstllningarna, tycker jag att det verkar som.
Jag klippte av ruccolan innan den torkat ordentligt frra ret och de frna gror hur bra som helst nu i r.
Knner du dig osker kan du ju prova att klippa av och stta stngeln i vatten.
Eller s klipper du av ngra och lter andra vara (om du har flera olika plantor).
kerstin z5-6
06-07-2010, 14:04
Det kanske funkar med sallad men med mnga perenner funkar det inte alls, srskilt om frkapseln r nybildad och frna helt grna
Grobarheten p fr tidigt skrdade fr r ocks lg.Drfr undrar jag vilka perenner talar vi om?
Finns ju dessutom sorter dr frna ska ss frska fr lyckat resultat.
Liten77
07-07-2010, 08:28
Tack fr svaren. De vxter jag i frsta hand tnkte p var nog lupinerna och aklejorna, men kanske ocks vallmon (som s klart inte blommar om, men kanske fortstter blomma om man plockar frkapslarna?). Sen har jag ngon sorts malva ocks. Det brjar se lite risigt ut i rabatten, men jag vill samtidigt ha frna... Men det blir vl till att spara dem antar jag.