bjoeran1
Nu har jag skördat min tidiga Minerva potatis. Mmmm - väldigt goda blev de. Så nu har jag 2,5 x 2,5 m2 odlingslåda med bara jord. Vågar man plantera annat där denna säsong? Ska jag gödla först - i så fall med vad? Funderar på både olika typer av sallad, rädisa men kanske framförallt grönkål. Är det någon som vet?

Tack
Preussen
i zon 1 där jag odlar, funkar det fint med att plantera ut och odla grönkål ca 2 veckor efter midssomar. går säkert längre oxå men har inte testat. om du ska göda? hur mycket gödde du jorden innan? grönkål är inte den mest näringskrävande kålsorten men när du planterar dem så kan du slänga en näve eller 2 av påskogödsel i hålet.
sallader borde funka fint det oxå. annars kan du alltid testa dill.
bjoeran1
Tack! Så du tror inte att det är några problem med eventuella sjukdomar efter att ha odlat och skördat potatisen (som i övrigt var frisk så vitt jag vet - åtminstone god) på samma ställe?
Preussen
CITAT (bjoeran1 @ 06-07-2010, 12:26) *
Tack! Så du tror inte att det är några problem med eventuella sjukdomar efter att ha odlat och skördat potatisen (som i övrigt var frisk så vitt jag vet - åtminstone god) på samma ställe?

de sjukdomar som drabbar potatis drabbar nog inte kål. att så kål efter kål är inte att rekommendera. har du kålplantor att sätta ut?
bjoeran1
Hej och tack igen,

Nej - jag tänkte så från frön (också i zon 1). Jag vet att det är lite sent men jag förlitar mig på att eftersom sommaren kom så sent så kommer vintern också sent. . . :-). Borde det funka efter lite gödsling?
Preussen
CITAT (bjoeran1 @ 06-07-2010, 13:47) *
Hej och tack igen,

Nej - jag tänkte så från frön (också i zon 1). Jag vet att det är lite sent men jag förlitar mig på att eftersom sommaren kom så sent så kommer vintern också sent. . . :-). Borde det funka efter lite gödsling?

potatis är inte den växt som tömmer jorden på näring direkt. om du göder jorden nu eller plantorna när de kommer upp spelar nog ingen roll. lägg fiberduk över sådden och behåll den över plantorna in i oktober som skydd mot kålfjäril.
annars kanske du ska vänta till månadsskiftet jul/aug och så lite asiatiska bladgrönsaker? bondbönor borde oxå funka.
bjoeran1
Lysande ide! Bondbönor var inköpta sen tdigare! Tack.
Peztis
Sallat och rädisor går ju fortfarande att plantera precis som spenat och annat snabbväxande som man i omgångar sommaren igenom.
Såg att min ruccola kunde man så ända t o m augusti.
Tulipanaros
Sallat gror inte i den här hettan. I så fall får man låta den gro i kylskåpet eller på annat svalt ställe och ta fram den i ljuset och värmen så snart den har grott. Sedan avhärda och plantera ut i landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon