Silversara
Jag har odlat diverse tomater (Brandy Wine, Sweet 100, Green grape, sibirjak, outdoor girl, Riesentraube) och de har blivit 1-1,5 meter höga nu med fint bladverk, rejäla stammar och massa blommor. Men, det viktigaste saknas, nämligen tomaterna?

De har haft blommor i minst 3 veckor och jag tycker väl att det borde dyka upp små kart nu? Därför undrar jag om jag missat någon viktig detalj eller om jag bara skall fortsätta vänta helt enkelt. Det är extremt varmt nu, kan det påverka?

Bor i Stockholm.
Dilara
Ser du till att blommorna pollineras? Tomatblom är vanligen lättpollinerade utan hjälp. Men du kan hjälpa till på traven genom att pollinera blommorna.
rosita
Det ska räcka att skaka/rista till plantorna lite för att de ska pollineras.
Åsa, mälardalen zon 2
+Om du har dem inglasat el. dyl. måste du öppna och vädra + kanske också skugga för att få ner värmen, tomatens pollen dör ifall det blir jättevarmt och då hjälper ingen pollinering.
Silversara
Tackar för svar.

Alla tomatplantorna står utomhus och i olika väderstreck då jag gör ett test att se vilka som mår bäst.

Skall testa att pollinera men hur gör man det?

Åsa, mälardalen zon 2
Skaka plantorna som Rosita föreslog alt. snärta till blommorna så blir de pollinerade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon